Fakt, że korzystanie z elektronicznych listów przewozowych oznacza dla przewoźników oszczędność czasu był powszechnie znany. Dzięki naukowcom z Politechniki w Mediolanie możemy poznać faktyczna skalę tych „oszczędności”.
Przeczytaj także:
W Armenii w zeszłym tygodniu wszedł w życie protokół do Konwencji Narodów Zjednoczonych CMR dla międzynarodowego transportu drogowego towarów, e-CMR. Oznacza to, że ustanowiono w tym kraju ramy prawne do bezpapierowego transportu drogowego towarów. Armenia jest 39. krajem, który przystąpił do e-CMR.
Austriacki rząd ratyfikował cyfrowy protokół do Konwencji Narodów Zjednoczonych o międzynarodowych przewozach drogowych towarów, czyli e-CMR. Ratyfikacja miała miejsce w połowie sierpnia br.
Od 21 sierpnia 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia unijnego o platformie e-FTI. Dzięki platformie będzie można przesyłać do systemu dane dotyczące przewozu, ale także na bieżąco je aktualizować. Przesyłanie e-CMR na platformie zlikwiduje opóźnienia wynikające z przesyłania dokumentacji papierowej. Pozwoli też na dostęp do aktualnej informacji wszystkim stronom.
Węgierski rząd ogłosił zamiar przystąpienia do Protokołu dodatkowego do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów dotyczącego elektronicznego listu przewozowego (e-CMR). Stosowną decyzję zawarto w dekrecie z 8 lipca 2024 r.
Na początku lipca Włochy oficjalnie ratyfikowały cyfrowy protokół do Konwencji Narodów Zjednoczonych o międzynarodowych przewozach drogowych towarów, czyli e-CMR.
Koszty w liście przewozowym stanowią element niezbędny i niezwykle istotny dla stron umowy przewozu. Konwencja CMR w wielu miejscach odwołuje się do wysokości przewoźnego, przewidując przy tym różne uprawnienia dla stron umowy przewozu. Nie oznacza to jednak, że nieokreślenie tych kosztów w treści listu przewozowego, jest równoznaczne z nieważnością listu przewozowego. Należy jednak dołożyć wszelkich starań, aby prawidłowo i kompletnie określić koszty przewozu. Wartość przewoźnego i innych kosztów określa się w bloku 20 listu przewozowego CMR.
Włoski parlament zagłosował za przystąpieniem do Protokołu dodatkowego do Konwencji o umowie w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy (e-CMR). Dzięki temu Włochy dołączą do 35 krajów, które do tej pory wprowadziły elektroniczny list przewozowy.
Jak ustalić wartość odszkodowania za uszkodzony towar? Jeżeli towar ma większą wartość niż 8,33 SDR to warunkiem koniecznym jest: po pierwsze - wpisanie tego w list przewozowy w CMR, i po drugie – odpowiednia adnotacja w umowie (zleceniu przewozowym). Dla przykładu, jeśli transportowane są 4 palety, a nich 100 pudeł, a w wyniku transportu dwie z nich uległy uszkodzeniu to - czy maksymalną wartość odszkodowania jaką może żądać od przewoźnika zleceniodawca jest waga dwukrotności pudeł x 8,33 x SDR (w przypadku braku adnotacji o zwiększonym koszcie ładunku)? Jeżeli kierowca podczas załadunku zrobi adnotację w CMR, że nie może dokładnie sprawdzić czy towar jest uszkodzony - ze względu na szczelne owinięcie np. folią i poinformuje o tym zleceniodawcę – czy jest to wystarczające, aby nie brać odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia towaru? Dodatkowo zrobione zostałyby zdjęcia towaru i zabezpieczenia na aucie?
Grecja stała się 35. krajem, w którym będzie można używać elektronicznego listu przewozowego. Niedługo w całej UE zacznie działać system do przechowywania danych z listów CMR. Od 21 sierpnia 2024 roku, na mocy rozporządzenia KE, we wszystkich krajach Unii Europejskiej zacznie działać platforma e-FTI (Electronic Freight Transport Information). Będzie ona przechowywać dane z listów CMR.
Dowód dostawy (lieferschein) to dokument, który często jest dołączany do listu przewozowego. Jeśli jednak spedytor odmówi Ci zapłaty z tego powodu, że na dostarczonym przez kierowcę dowodzie dostawy nie ma pieczątki odbiorcy, nie daj się oszukać. Spedytor nie prawa odmówić zapłaty w takiej sytuacji.
Lieferschein to dokument, który stanowi dowód dostawy. Najczęściej używany jest w krajowych przewozach po Niemczech, ale zdarza się często, że spedycje stosują go również w przewozach międzynarodowych – jako załącznik do listu przewozowego.
Włoski rząd zatwierdził przystąpienie do Protokołu dodatkowego do Konwencji CMR o transporcie drogowym. Przygotował też projekt ustawy zakładającej wdrożenie elektronicznego listu przewozowego jeszcze w bieżącym roku. e-CMR oferuje natychmiastowy dowód dostarczenia ładunku.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »