Inspekcja Transportu Drogowego zwiększyła o blisko 34 procent liczbę kontroli przewoźników drogowych z Ukrainy. To reakcja na postulaty polskich przewoźników, którzy oczekują od służb kontrolnych wzmożonych działań na rzecz uczciwej konkurencji na polskim rynku przewozowym. W wybranych punktach prowadzone są 24 godzinne kontrole skoordynowane z udziałem innych służb.
Przeczytaj także:
W przypadku kontroli w siedzibie przedsiębiorcy - kontrolerzy mogą sięgnąć rok wstecz. Taki stan prawny wynika z przepisów unijnych rozporządzenia 165/2014 (UE), jak też umowy AETR. Natomiast na drodze kontrola może objąć tylko 28 dni wstecz.
Dopiero od 1 stycznia 2025 r. okres podlegający kontroli drogowej zostanie wydłużony do 56 dni. Należy też podkreślić, iż wymagania te wynikną z przepisów obowiązujących wszystkie służby kontrolne niezależnie od kraju oraz rodzaju formacji kontrolnej.
Przepisy ogólnie obowiązujące w zakresie prowadzenia kontroli w siedzibie firmy, nie wymagają stosowania wezwania do okazania dokumentów.
Wobec tego przy braku tego dokumentu nie ma podstaw do kwestionowania wyników kontroli - w związku z jego brakiem.
Z artykułu dowiesz się:
Trwają prace nad nowym katalogiem wykroczeń, za które mandaty będą mogli nakładać inspektorzy ITD i pracownicy GITD. Inspektorzy ITD zyskają nowe uprawnienia, podczas gdy uprawnienia mandatowe pracowników GITD zostaną ograniczone. Nowe przepisy znajdują się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych.
Okres kontrolowany na drodze zostanie – zgodnie z pakietem mobilności – wydłużony z 28 do 56 dni. Zmiana ta spowoduje, że ujawnione zostaną naruszenia, które obecnie pozostają bez kary. Przepisy te wejdą w życie od 2025 r. ale już warto wiedzieć co się zmieni. Uwaga, wydłużony okres kontroli będzie narzędziem w rękach kontrolerów np. niemieckich i francuskich - do „uporządkowania” (czy też wyeliminowania polskich firm) kabotażu, na swoich rynkach.
Obecnie na drodze można zweryfikować dzień kontroli i 28 dni poprzednich, ale przepisy pakietu mobilności wprowadzają w tym zakresie znaczącą zmianę.Okres kontrolny od początku 2025 roku zostanie dwukrotnie wydłużony – z 28 do 56 dni. Dlaczego dopiero za 4 lata? Wtedy tachografy analogowe będą już rzadko stosowane, a kontrola danych cyfrowych jest o wiele szybsza.Po wejściu w życiu przepisów o wydłużeniu kontrolowanego okresu o wiele częściej będą odnotowywane nieprawidłowości w zakresie rekompensaty za skrócenia odpoczynków tygodniowych.Teraz inspektor nie ma możliwości weryfikacji rekompensat podczas kontroli drogowych, ponieważ przy normalnym skróceniu odpoczynku (na starych zasadach) kierowca ma czas na rekompensatę do końca trzeciego tygodnia następującego po tym, w którym było skrócenie. Zazwyczaj okres kontroli tego nie obejmuje.
Śląska mobilna stacja kontroli pojazdów przez trzy dni skontrolowała 28 ciężarówek. Rezultatem jest zatrzymanie aż 17 dowodów rejestracyjnych. Sprawdź jakie nieprawidłowości wykryto w badanych pojazdach.
Jakich dokumentów zażąda inspektor podczas kontroli? Co sprawdzi w związku z przepisami o czasie pracy kierowców? Co obejmuje kontrola stanu technicznego pojazdu? Przeczytaj, a będziesz wiedział, co sprawdzić przed wyjazdem, żeby nie narażać się na kary.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »