Od grudnia 2022 r. inspektorzy ITD oraz pracownicy GITD zyskali nowe uprawnienia. Rozszerzono ich prawa do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Dotyczą one: niezatrzymania się do kontroli, złamania zakazu wyprzedzania, objeżdżania opuszczonych zapór, nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzania na przejściu dla pieszych, itd. Sprawdź pozostałe zdarzenia, które upoważniają inspektorów i pracowników GITD do nałożenia grzywny.
Rzecznik Praw Obywatelskich kwestionuje sposób zaostrzenia grzywien za naruszenie przepisów drogowych. Wskazał, że projekt zmienia niebezpiecznie rozszerza definicję wykroczenia. Ponadto przewiduje on 100-krotny wzrost dolnej granicy grzywny. Tak wysokie kary mogą pociągnąć ryzyko niezapłacenia, a w konsekwencji - karę aresztu. Tymczasem większość wykroczeń, którego dotyczy podwyżka, nie jest obecnie zagrożona karą aresztu.
Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw, nad którą obecnie pracuje Sejm przewiduje m.in. podwyższenie wysokości grzywien za wykroczenie drogowe do 5 tys. zł (i 6 tys. przy zbiegu wykroczeń) w postępowaniu mandatowym oraz do 30 tys. zł w postępowaniu sądowym.
Z artykułu dowiesz się:
Jeśli zarządzający transportem albo właściciel firmy transportowej zostali ukarani, to należy zachować na to dowody. Przy kolejnych kontrolach nie można karać za to samo. Warto więc posiadać taką dokumentację.
Posłowie zwrócili się do ministra sprawiedliwości z interpelacją w sprawie używanych przez drogówkę radarów Iskra-1. W ocenie parlamentarzystów nakładanie mandatów na podstawie wskazań tego radaru może być niezgodne z prawem. Chodzi o to, że ten typ radaru nie pozwala w 100% ustalić prędkości pojazdu, który porusza się w grupie innych. W takiej sytuacji radar ten nie daje pewności, czy faktycznie nie zmierzono prędkości innego pojazdu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »