Od 1 stycznia 2016 r. w Warszawie działają tylko cztery, należące do Inspekcji Transportu Drogowego, fotoradary stacjonarne. Pozostałe, które są własnością miasta, wiszą na masztach pod czarną folią. ITD i władze miasta debatują, jak przekazać je Inspekcji, ponieważ teraz tylko ona ma prawo korzystać z tych urządzeń.
Z nowym rokiem ma wejść w życie ustawa, która pozbawia straże gminne (miejskie) prawa do korzystania z fotoradarów. Jednak część gmin nie zgadza się na to, więc postanowiła skierować wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o uznanie tej ustawy za niezgodną z konstytucją.
Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar w wystąpieniu do GITD postulował o wysyłanie do właściciela pojazdu czytelnej fotografii wykonanej przez fotoradar już w pierwszym liście.
Dzięki zmianie przepisów strażnicy miejscy (gminni) zostaną pozbawieni wszystkich uprawnień związanych z fotoradarami, zarówno stacjonarnymi, jak i mobilnymi. Niestety, nie wiadomo, co będzie z już rozpoczętymi sprawami w sprawie kar z tych urządzeń.
29 fotoradarów zamontowanych w nieoznakowanych samochodach ITD funkcjonowało na częstotliwościach zastrzeżonych dla wojska. Powstaną nowe lokalizacje dla tych urządzeń. Tak podaje radio rmf.fm.
Jak ustalili dziennikarze jednej z rozgłośni radiowych, fotoradary zamontowane w nieoznakowanych samochodach pracowały na niewłaściwych częstotliwościach. Łącznie 29 fotoradarów funkcjonowało na częstotliwościach zastrzeżonych dla wojska.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że nie ma potrzeby stawiać znaków informujących o kamerach i fotoradarach, które rejestrują przejazd na czerwonym świetle.
Inspekcja Transportu Drogowego przetwarza dane kierowców zarejestrowanych przez fotoradary na podstawie przepisu, który jest niezgodny z konstytucją. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny.
Kierowcy nie muszą obawiać się mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 1 km/h.
Kolejny projekt zmian w prawie drogowym przewiduje, że stacjonarne fotoradary będą należały tylko do ITD, a przenośne do Policji. Jednak najważniejsze jest to, że za naruszenia będzie karany właściciel auta, a mandaty znacznie wzrosną.
Jeżeli właściciel pojazdu nie wskaże na wezwanie straży miejskiej kierowcy, który złamał przepisy, sprawa może trafić do sądu, który znajduje się bardzo daleko. Jednak jest wyjście z sytuacji.
Straż miejska ma stracić wszystkie uprawnienia dotyczące urządzeń rejestrujących. Ponadto wpływy z kar nałożonych przy użyciu fotoradarów zostaną przeznaczone na budowę dróg. Projekt zmian w ustawach o straży gminnej oraz Prawo o ruchu drogowym trafił do Sejmu.
Jeśli właściciel samochodu odmówi wskazania sprawcy wykroczenia drogowego na zdjęciu z fotoradaru, strażnik miejski ma prawo wnieść do sądu o ukaranie go. To efekt uchwały Sądu Najwyższego.
GITD modernizuje fotoradary. Niesprawne s ą usuwane, a sprawne malowane na żółto. Od 1 lipca 2014 r. wszystkie fotoradary maj ą mie ć jednolity, żółty kolor.
Najwięcej nowych fotoradarów przybędzie w województwach: łódzkim i mazowieckim. W województwie opolskim nie pojawi się żaden.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »