Parlament Europejski zatwierdził normę Euro 7. Tym samym zakończył się ostatni etap wprowadzenia tej normy. Teraz konieczna jest jedynie oficjalna publikacja przepisów. Najprawdopodobniej od połowy 2031 r. nowe ciężarówki będą musiały spełniać jej wymogi.
Przeczytaj także:
Krajowy Planu Odbudowy przewiduje wprowadzenie dwóch dodatkowych opłat związanych z użytkowaniem samochodów spalinowych. Pierwszą jest podwyższona opłata drogowa, która powinna być wprowadzona już z końcem marca 2024 r. Opłatę taką uzależnioną od emisji CO2 wprowadziły już: Niemcy i Czechy. Drugą opłatą ma być podatek od samochodów spalinowych – docelowo obejmie on wszystkie pojazdy, nawet osobowe. KPO oznacza więc również: nowe podatki dla posiadaczy pojazdów spalinowych oraz nowe stawki opłat drogowych.
Trwają przygotowania do grupowych procesów dotyczących niesłusznie nałożonych mandatów za wjazd do stref ekologicznego transportu w Londynie. Problemem jest wadliwy system klasyfikacji pojazdów, co powoduje nakładanie mandatów nawet na pojazdy elektryczne. Ponadto w trakcie jednego pobytu mogło być nałożonych kilka kar. Rekordziści otrzymali mandaty na ponad 2,5 mln euro.
Rada UE przyjęła stanowisko w sprawie projektu dotyczącego normy Euro 7. Norma ta ma objąć limity emisji innych niż spaliny (pochodzące z hamulców i opon). Wprowadza także wymagania trwałości akumulatorów w elektrykach. Jednak sprzeciw producentów samochodów spowodował, że złagodzono projekt i odłożono termin jego wejścia w życie.
Komisja Europejska zaproponowała kompromis w sprawie zakazu produkcji pojazdów spalinowych. Będzie można zarejestrować samochód z silnikiem spalinowym, jeśli będzie napędzany paliwem eko.
Komisja Europejska przedstawiła propozycje dotyczące zakończenia sprzedaży samochodów ciężarowych i autobusów z silnikami spalinowymi. Wynikają one z nowych norm emisji CO2. Spalinowe autobusy miejskie będą eliminowane ze sprzedaży po 2030 r. a ciężarówki po 2040 r.
Zgodnie z tymi propozycjami średni poziom emisji CO2 z nowych pojazdów ciężarowych ma być stopniowo zmniejszany, tak aby do roku 2040 poziom ten został obniżony o 90% w porównaniu do lat 2019/2020.
Pisaliśmy o tym:
Z artykułu dowiesz się:
Europosłowie zatwierdzili porozumienie z Radą w sprawie zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Co znalazło się w nowych przepisach?
Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ma ona zlikwidować nieścisłości w ustawie i doprecyzować jej brzmienie. Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy: samorządy w sposób dowolny mogą umożliwiać wjazd pojazdom do stref, odśnieżarki mają jeździć na prąd, a trolejbusy nie są pojazdami ekologicznymi. Te omyłki ma wyprostować nowelizacja ustawy.
Prawdopodobnie na jesieni zacznie obowiązywać nowa norma emisji spalin – Euro VII. Uchwalenie przepisów, które ją wprowadzą, zostało przewidziane w opublikowanym przez Komisję Europejską planie działania na IV kwartał 2021 roku.
Transport jest jedyną gałęzią gospodarki w krajach UE, w której nie udało się w ostatnich latach ograniczyć emisji dwutlenku węgla. Komisja Europejska ma więc wziąć się i za tą sferę, w związku ze zmianami klimatycznymi na ziemi. Wprowadzone zostaną nowe wyśrubowane normy emisji, a nawet zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. Pierwsza będzie Norwegia!
- jakie będą nowe normy emisji spalin?
- kiedy poszczególne kraje wprowadzą zakazy sprzedaży samochodów spalinowych?
- jakie są inne scenariusze poprawy „czystości” transportu?
W celu zmniejszenia emisji CO2 europejskie ciężarówki będą więc musiały znacznie ograniczyć swój apetyt na paliwo. Oznacza to z jednej strony na pewno podwyższenie ceny za samochód, a z drugiej niższe spalanie. Średnio ciężarówka będzie musiała zużywać o ok. 7,5 litra paliwa mniej na każde 100 kilometrów.
Europejskie miasta wprowadzają coraz to nowe ograniczenia dotyczące wjazdu pojazdów z silnikami diesla, a kierowcom coraz trudniej jest znaleźć miejsca parkingowe na nocleg. Zobacz na jakie ograniczenia narażony jest transport międzynarodowy w najbliższych latach.
Austria zapowiada kontrole emisji spalin w samochodach ciężarowych. Kontrole mają odbywać się na autostradach. Nie ograniczą się one do sprawdzenia certyfikatów i ustalenia czy w pojeździe zainstalowano emulator AdBlue. Chodzi o dosłowne badanie składu spalin (w szczególności zawartości tlenków azotu) przez odpowiednie urządzenia – w trakcie jazdy.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »