Kierowca podlega przepisom o delegowaniu kierowców, jeśli przewóz spełnia określone warunki. Czy są one spełnione, jeśli między dwoma przejazdami „na pusto” kierowca wykonuje cross-trade?
Od 30 lipca zaczną obowiązywać zmiany w unijnej dyrektywie o pracownikach delegowanych. Na jej podstawie pracownicy będą otrzymywać w państwie przyjmującym taką samą pensję, jak tamtejsi obywatele. Czy takie zasady będą dotyczyły też kierowców w transporcie międzynarodowym? Jakie są wyłączenia? Czy wszystkie kraje Unii traktują nowe przepisy identycznie?
Od 30 lipca 2020 r. wchodzi w życie dyrektywa o pracownikach delegowanych. Nakazuje ona wypłatę kierowcom wynagrodzenia sektorowego obowiązującego w kraju przyjmującym. Kierowca oprócz diety i ryczałt noclegowego otrzyma też zagraniczną stawkę wynagrodzenia. Przyjmując, że obecnie zarabia 6500 zł, za pół roku będzie otrzymywał 8500 zł. O co chodzi w nowych przepisach?
Po zeszłotygodniowej batalii w Brukseli nie milkną echa komentarzy o przyjętej treści dyrektywy. Komentarzy jest jednak tak dużo, że właściwie przestaje być wiadomo kto i co faktycznie ustalił, a co najważniejsze, kiedy ta dyrektywa wreszcie ma wejść w życie.
Ostatnio płyną do nas z zachodu Europy same niepokojące wieści – kolejne kraje starają się, jak mogą, żeby wyrugować polskie firmy transportowe ze swoich rynków. Zresztą nie tylko polskie – także czeskie, rumuńskie, węgierskie… Oczywiście nikt nas stamtąd otwarcie nie wyrzuca, tyle że stopniowo wprowadzane są zmiany w przepisach, które powodują, że koszty wykonywania usług transportowych przez polskie firmy w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii i Włoszech wciąż rosną.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »