Europarlament dał zielone światło dla większych ciężarówek – zestawy będą mogły mieć 25,25 m długości oraz masę maksymalną do 44 ton. Bezpośrednią przyczyną jest konieczność uwzględnienia ciężkich baterii montowanych w elektrycznych ciężarówkach, ale co ważne wyższe normy masy i wymiarów obowiązywać będą też diesle. O tym, czy przepis będzie obowiązywał w danym państwie, zadecydują władze krajowe. Sprawdź pozostałe zmiany w zakresie mas, wag i nacisków na oś ciągników siodłowych z naczepami.
Polecamy także:
Niemiecki parlament przyjął ustawę zwiększająca opłaty drogowe. Opłata ta będzie od 1 grudnia 2023 r. uwzględniać dodatkowy składnik w postaci kosztów emisji CO2, co doprowadzi niemal do podwojenia stawek myta na niemieckich drogach. Łączna opłata za przejazd będzie naliczana na podstawie odległości przebytej przez pojazd oraz stawki opłaty w centach za kilometr, przy czym każda z nich uwzględnia udział w emisji CO2, zanieczyszczeniu powietrza, hałasie i spowodowanych kosztach infrastruktury.
Przeczytaj także:
Dopuszczalna masa całkowita to największa masa pojazdu, obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Określa się ją w warunkach technicznych pojazdu. Z kolei masa własna to masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierowcy. Natomiast dopuszczalna ładowność stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu.
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t i masie własnej 5670 kg ma ładowność 1830 kg. Najwyraźniej któryś z wpisów w dowodzie rejestracyjnym nie odpowiada rzeczywistości.
Zapowiadane rozszerzenie niemieckiego systemu opłat drogowych na pojazdy o dmc od 3,5 do 7,5 tony ma nastąpić w lipcu 2024 r. Problem w tym, że nowelizacja przepisów ustawy regulującej kwestię rozszerzenia poboru myta, która trafiła do Bundestagu, zawiera istotną zmianę w zakresie zaszeregowania pojazdów do konkretnych grup wagowych. To zaś będzie oznaczać wcześniejszy termin poboru opłat od niektórych pojazdów albo wyższe opłaty dla innych.
Pisaliśmy o tym:
– masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób.
Od 1 czerwca 2015 r. w Szwecji pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 64 t mogą jeździć po wszystkich drogach kategorii BK1.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »