Niemiecki rząd jest przeciwny planom Komisji Europejskiej dotyczącym wymiarów i mas ciężarówek. KE proponuje zwiększenie nacisku na oś do 12,5 tony oraz zwiększenie o 4 tony dmc dla pojazdów bezemisyjnych. Niemcy wskazują, że istniejąca infrastruktura np. mostowa, nie jest przystosowana do takich obcążeń.
Przeczytaj także:
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów do przewozu materiałów niebezpiecznych (ADR) i maksymalna masa przewożonego ładunku w większości towarów niebezpiecznych nie jest uregulowana w przepisach dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Wynika ona natomiast z innych ograniczeń wynikających m.in. konstrukcji pojazdu/zespołu pojazdów, jak też przepisów ruchu drogowego.
Dlatego przy tylko ogólne określonych parametrach trudno jest wskazać, czy w konkretnym przypadku dojdzie do przekroczenia, czy też nie, a jeżeli dojdzie to jaki parametr będzie przekroczony.
Od tego w dużej mierze uzależniona jest ewentualna odpowiedzialność różnych podmiotów, a wchodzić może w grę odpowiedzialność:
Jak widać krąg podmiotów, na które mogą zostać nałożone sankcje za przeładowanie jest dość duży.
W poniższym uzasadnieniu odniosę się do typowych przypadków dotyczących poruszanego zagadnienia, jak również ogólnych zasad przewozu ładunków.
Z artykułu dowiesz się:
Polski kierowca stworzył aplikację na Androida umożliwiającą w prosty sposób wyliczenie nacisków na oś. Wystarczy wpisać parametry zestawu, obciążenie osi na pusto oraz dane ładunku (wymiary i masę). W ocenie większości użytkowników aplikacja „robi robotę”.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »