Na opóźnienia w płatnościach od kontrahentów skarży się aż 69% przewoźników. Taki wniosek wynika z badania „Scenariusze MŚP na niepłacenie przez kontrahentów” zrealizowanego na zlecenie jednej z firm windykacyjnych. W jaki sposób najczęściej firmy próbują odzyskać należne im pieniądze?
Przeczytaj także:
Pod koniec ubiegłego roku zmieniły się przepisy o zatorach płatniczych. Nowelizacja doprecyzowała obowiązujące przepisy i uprościła obowiązki sprawozdawcze. Przedstawiamy zmiany, które mogą odnosić się do branży transportowej.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał pierwsze decyzje o nałożeniu kar za zatory płatnicze. Ukarane firmy zalegały z płatnościami na rzecz przewoźników. Na swoje pieniądze czekało po kilka tysięcy kontrahentów.
Jeśli złożysz pozew o zwrot długu, a potem go wycofasz, bieg terminu przedawnienia tego długu nie przerywa się. Może się zdarzyć że dłużnik zapewni Cię, że zapłaci np. po zakończeniu kolejnego kontraktu i prosi o wycofanie pozwu. Należy pamiętać, że nie przerywa to biegu przedawnienia.
Sejm uchwalił przepisy, które mają pomóc małym firmom. Skróceniu do 60 dni ma ulec termin zapłaty w transakcjach handlowych, w których wierzycielem jest mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo, a dłużnikiem duża firma (tzw. transakcja asymetryczna). Przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.
Sejm pracuje nad nowymi przepisami dotyczącymi postępowania restrukturyzacyjnego i upadłościowego przedsiębiorców. Powstanie Krajowy Rejestr Zadłużonych.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »