Możliwość wydłużenia jazdy w związku z powrotem kierowcy na odpoczynek tygodniowy uregulowana jest w artykule 12 rozporządzenia 561/2006 (WE). Oznacza to, że ma zastosowane do wszystkich przewóz drogowych, do których ma zastosowanie przedmiotowe rozporządzenie. Stosujemy je zarówno w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych. Bez znaczenia jest też czy to transport towarów czy osób.
Przepis wskazuje, że wydłużeniu może ulec czas jazdy dziennej i czas jazdy tygodniowej oraz może zostać naruszony okres rozliczeniowy do odebrania odpoczynku dziennego. Wskazane rozporządzenie unijne reguluje kwestie związane głównie z czasem prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków kierowcy. Natomiast o tym czy może zostać wydłużony czas pracy decydują krajowe uregulowania tj. ustawa o czasie pracy kierowców oraz kodeks pracy.
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
Oprócz tygodniowego wymiaru czasu pracy, kierowców obowiązują również normy 48 i 60-godzinne. Obostrzenia te są mniej znane i przez to powodują w firmach problemy. Otóż, najczęściej okresy rozliczeniowe w firmach wyznaczone są bądź całymi miesiącami, bądź kwartałami - i nie pokrywają się one z pełnymi tygodniami. Poznaj zasady wyliczania: średniotygodniowego 48-godzinnego i 60-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy kierowców. Sprawdź jakie sankcje grożą za przekroczenie tych norm.
Czy właściciela firmy będącego równocześnie kierowcą w swojej firmie - obowiązuje ograniczenie czasu pracy do 15 godzin dziennie?
Działalność wielu firm transportowych jest związana z sezonem wynikającym z charakterystyki obsługiwanej branży. W związku z tym w niektórych miesiącach jest więcej pracy niż w innych. Jak w takiej sytuacji zorganizować pracę kierowców, żeby to było najkorzystniejsze dla firmy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »