Przeczytaj także:
Kwestia bazy eksploatacyjnej uregulowana jest w art. 4 pkt 21a ustawy o transporcie drogowym.
Zgodnie z tą definicją:
- baza eksploatacyjna jest to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów:
Jak z tego przepisu wynika musi być spełniona co najmniej jedna przesłanka np. miejsce postojowe, pozostałe warunki nie muszą być spełnione.
Przepisy nie wymagają posiadania na własność obiektu, co oznacza, że najem miejsca na stacji paliw jest wystarczający, o ile mamy do tego tytuł prawny (np. umowa dzierżawy). Ważną kwestią jest wielkość samej bazy, która uzależniona jest od liczby posiadanych pojazdów.
Gdy kierowca nie może już dłużej jechać, bo wyczerpał cały dozwolony czas jazdy, po jego ciężarówkę może podjechać z firmy drugi kierowca. Ale czy wolno mu podjeżdżać raz po jeden samochód, raz po drugi? W sumie wówczas dwoma autami jeździ trzech kierowców.
Zmieniony pakietem mobilności art. 12 rozporządzenia 561/2006 przewiduje dwa odstępstwa, które pozwalają na przedłużenie jazdy w drodze do bazy. Z tej ulgi można skorzystać nie tylko wracając z dalekich, zagranicznych tras, ale również podczas krótkiej podróży krajowej.
Firmy muszą nie tylko złożyć oświadczenie, ale przede wszystkim mają obowiązek dostosować się do wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej. Obowiązek ten jest warunkiem uzyskania i posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Oznacza to, że niedostosowanie się do tego wymogu może skutkować wezwaniem przedsiębiorcy do potwierdzenia tego warunku.
Niezastosowanie się do wezwania w trybie art. 83 ust 1 ustawy o transporcie drogowym, może skutkować wszczęciem kontroli w zakresie weryfikacji wszystkich wymogów posiadania uprawnienia przewozowego. Natomiast brak któregokolwiek z warunków w konsekwencji może oznaczać wszczęcie procedury cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
W obecnych przepisach nie ma wprost uregulowanej sankcji za omawiane uchybienie, natomiast organ licencyjny może w takim przypadku posiłkowo zastosować lp. 1.5 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym tj. niezgłoszenie w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, zmiany danych, o których mowa odpowiednio w art. 7a i art. 8 ustawy o transporcie drogowym, w wymaganym terminie - za każdą zmianę 800 złotych.
Z artykułu dowiesz się:
Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wydane przed 1 marca 2022 r. oraz w stosunku do których zostało wszczęte i niezakończone przed tą datą postępowanie o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej mają obowiązek dostosować się do nowych wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej.
Od 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie kolejna zmiana wynikająca z przepisów pakietu mobilności. Baza eksploatacyjna będzie musiała mieć tyle miejsc postojowych, ile wynosi 1/3 pojazdów zgłoszonych do licencji. Bazę trzeba zgłosić organowi licencyjnemu do 15 stycznia 2023 r.!
Baza transportowa - według nowych przepisów - ma stać się centrum operacyjnym. Musi umożliwiać postój 1/3 floty i posiadać dogodny dojazd dla ciężarówek oraz pozostałą infrastrukturę. Do 15 stycznia 2023 r. przewoźnicy muszą zadeklarować spełnienie wymogu posiadania takiej bazy.
Dotychczas pojęcie bazy eksploatacyjnej w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Podanie adresu bazy konieczne było tylko na etapie uzyskania licencji.
Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny sprowadzała się najczęściej do odebrania oświadczenia od firmy, że spełnia ona ten wymóg.
W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał wymagania. Dopiero podczas kontroli ITD w firmie można było stwierdzić czy pod wskazanym adresem faktycznie istnieje baza transportowa.
Według nowych przepisów jest kilka istotnych zmian.
Baza eksploatacyjna jest rozumiana jako centrum operacyjne firmy. Ma to ważne znaczenie, ponieważ pakiet mobilności operuje właśnie takim pojęciem. Jest to ściśle powiązane z takimi wymaganiami jak np. obowiązek powrotu kierowcy co trzy albo cztery tygodnie oraz powrotu pojazdu - nie rzadziej niż co osiem tygodni.
Ile przestrzeni potrzebujesz na bazę jeśli dysponujesz autami typu: bus oraz pojazdami ciężkimi?
Od kiedy należy dysponować "bazą" zgodną z nowymi przepisami?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »