Filtruj treść
Filtruj

baza eksploatacyjna

Czy bazą eksploatacyjną może być plac przy stacji paliw?

Czy bazą eksploatacyjną może być plac przy stacji paliw?

Pytanie:  Czy jako baza eksploatacyjna może służyć wynajmowane od stacji paliw miejsce postojowe? Stacja paliw nie jest ogrodzona.

Kwestia bazy eksploatacyjnej uregulowana jest w art. 4 pkt 21a ustawy o transporcie drogowym.

Zgodnie z tą definicją:

- baza eksploatacyjna jest to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów:

  • miejsce postojowe,
  • miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
  • miejsce konserwacji lub
  • naprawy pojazdów.

Jak z tego przepisu wynika musi być spełniona co najmniej jedna przesłanka np. miejsce postojowe, pozostałe warunki nie muszą być spełnione.

Przepisy nie wymagają posiadania na własność obiektu, co oznacza, że najem miejsca na stacji paliw jest wystarczający, o ile mamy do tego tytuł prawny (np. umowa dzierżawy). Ważną kwestią jest wielkość samej bazy, która uzależniona jest od liczby posiadanych pojazdów.

Co grozi za brak zgłoszenia bazy eksploatacyjnej do 15 stycznia 2023 r.?

Co grozi za brak zgłoszenia bazy eksploatacyjnej do 15 stycznia 2023 r.?

Pytanie:  Jakie konsekwencje może ponieść przewoźnik, który nie spełni wymagania dotyczącego wysłania oświadczenia do GITD o dysponowaniu odpowiednią baza eksploatacyjną do 15 stycznia 2023 r.?

Firmy muszą nie tylko złożyć oświadczenie, ale przede wszystkim mają obowiązek dostosować się do wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej. Obowiązek ten jest warunkiem uzyskania i posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Oznacza to, że niedostosowanie się do tego wymogu może skutkować wezwaniem przedsiębiorcy do potwierdzenia tego warunku.

Niezastosowanie się do wezwania w trybie art. 83 ust 1 ustawy o transporcie drogowym, może skutkować wszczęciem kontroli w zakresie weryfikacji wszystkich wymogów posiadania uprawnienia przewozowego. Natomiast brak któregokolwiek z warunków w konsekwencji może oznaczać wszczęcie procedury cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

W obecnych przepisach nie ma wprost uregulowanej sankcji za omawiane uchybienie, natomiast organ licencyjny może w takim przypadku posiłkowo zastosować lp. 1.5 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym tj. niezgłoszenie w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, zmiany danych, o których mowa odpowiednio w art. 7a i art. 8 ustawy o transporcie drogowym, w wymaganym terminie - za każdą zmianę 800 złotych.

Przeczytaj także:

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego firmy transportowe muszą złożyć oświadczenie o bazie eksploatacyjnej?
  • Jaka kara grozi za niezłożenie tego oświadczenia?
Baza eksploatacyjna według nowych przepisów

Baza eksploatacyjna według nowych przepisów

Baza transportowa - według nowych przepisów - ma stać się centrum operacyjnym. Musi umożliwiać postój 1/3 floty i posiadać dogodny dojazd dla ciężarówek oraz pozostałą infrastrukturę. Do 15 stycznia 2023 r. przewoźnicy muszą zadeklarować spełnienie wymogu posiadania takiej bazy.

Dotychczas pojęcie bazy eksploatacyjnej w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Podanie adresu bazy konieczne było tylko na etapie uzyskania licencji.

Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny sprowadzała się najczęściej do odebrania oświadczenia od firmy, że spełnia ona ten wymóg.

W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał wymagania. Dopiero podczas kontroli ITD w firmie można było stwierdzić czy pod wskazanym adresem faktycznie istnieje baza transportowa.

Według nowych przepisów jest kilka istotnych zmian.

Baza eksploatacyjna jest rozumiana jako centrum operacyjne firmy. Ma to ważne znaczenie, ponieważ pakiet mobilności operuje właśnie takim pojęciem. Jest to ściśle powiązane z takimi wymaganiami jak np. obowiązek powrotu kierowcy co trzy albo cztery tygodnie oraz powrotu pojazdu - nie rzadziej niż co osiem tygodni.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Ile przestrzeni potrzebujesz na bazę jeśli dysponujesz autami typu: bus oraz pojazdami ciężkimi?

Od kiedy należy dysponować "bazą" zgodną z nowymi przepisami?

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x