Filtruj treść
Filtruj

Nowe wymagania dla bazy eksploatacyjnej od 2023 r.

Autor: Adam Janus

Dodano: 17 listopada 2022
Nowe wymagania dla bazy eksploatacyjnej od 2023 r.

Od 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie kolejna zmiana wynikająca z przepisów pakietu mobilności. Baza eksploatacyjna będzie musiała mieć tyle miejsc postojowych, ile wynosi 1/3 pojazdów zgłoszonych do licencji. Bazę trzeba zgłosić organowi licencyjnemu do 15 stycznia 2023 r.!

Do 1 stycznia 2023 roku przedsiębiorcy, którzy wykonywali transport przed 1 marca 2022 r., mieli czas na dostosowanie swoich baz do wymagań pakietu mobilności.

Nowe oświadczenie do 15 stycznia 2023 r.

Najpóźniej do 15 stycznia 2023 r. trzeba złożyć nowe oświadczenie do organu licencyjnego, potwierdzające dysponowanie bazą eksploatacyjną, spełniającą nowe wymogi. Jeśli tego nie zrobisz, dostaniesz wezwanie w tej sprawie od organu licencyjnego

Wcześniej wymogi dotyczące bazy transportowej nie były surowe. Na etapie uzyskiwania licencji wystarczało zgłoszenie do organu licencyjnego adresu bazy. Kontrole organów licencyjnych, czy warunek posiadania bazy został spełniony, najczęściej sprowadzały się do podpisania oświadczenia, że przedsiębiorca spełnia ten wymóg.

Tylko ITD podczas kontroli sprawdzała, czy teren zgłoszony do urzędu spełnia ogólne wymagania, czyli czy na przykład nie jest to tylko adres wskazany w celu uzyskania licencji, niemający nic wspólnego z bazą transportową.

Warunki, które musi spełniać baza

Po wejściu w życie najnowszej części pakietu mobilności wymogi dotyczące bazy transportowej są dużo surowsze. W pakiecie określono minimalne wymogi dla bazy transportowej precyzyjniej niż dotychczas.

Przewidziano, że baza eksploatacyjna to miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy, przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły. Miejsce to musi zawierać co najmniej jeden z następujących elementów:

  1. miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym,
  2. miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
  3. miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów.

Do miejsca zgłoszonego jako nasza baza musimy mieć tytuł prawny, ale nie musi to być nasza własność. Może więc to być teren wynajęty.

Tak jak wcześniej, przedsiębiorcy są obowiązani do złożenia do organu wydającego zezwolenie oświadczenia, że dysponują bazą eksploatacyjną wraz ze wskazaniem adresu tej bazy, jeżeli adres ten jest inny niż adres przedsiębiorcy wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia.

Wymagana liczba miejsc

Doprecyzowano też, że baza ma być adekwatna do skali prowadzonej działalności transportowej i musi znajdować się na terenie Polski. Minimum to dysponowanie miejscami postojowymi dla 1/3 pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jeśli przewoźnik zgłosił nie więcej niż dwa pojazdy, musi dysponować co najmniej jednym miejscem postojowym.

Dozwolone jest oczywiście posiadanie kilku baz eksploatacyjnych. W takiej sytuacji miejsca liczy się łącznie we wszystkich bazach. Zsumowana liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu licencyjnego.

Co sprawdzi ITD?

Podczas kontroli bazy organy licencyjne i ITD będą sprawdzać, czy miejsce podane jako baza rzeczywiście nią jest. Przede wszystkim, czy dane miejsce w ogóle nadaje się na bazę transportową. Jeżeli pod adresem zgłoszonym jako baza będzie działka w środku miasta, do której nie ma dojazdu dla pojazdów ciężarowych, z pewnością zostanie to zakwestionowane przez organy kontrolne.

Ponadto organy kontrolne sprawdzą też, czy w bazie jest zapewniona minimalna liczba miejsc postojowych, które faktycznie wyglądają jak miejsca postojowe, a więc są w jakiś sposób utwardzone i mają odpowiednią powierzchnię. Przepisy nie określają, jaka to powierzchnia, liczy się tylko minimalna liczba miejsc postojowych. Dlatego podczas kontroli inspektor albo przedstawiciel organu licencyjnego będzie sprawdzał, czy miejsca są odpowiednie w zależności od floty, jaką dysponujemy. Rzecz jasna, inaczej powinno to wyglądać dla dostawczaka o DMC 3,5 tony, a inaczej dla standardowego zestawu lub ponadgabarytu.

Do tego miejsca wraca kierowca

Baza transportowa może być miejscem, do którego wraca kierowca co 3 lub 4 tygodnie na odpoczynek tygodniowy lub pojazd – co 8 tygodni. W przepisach ustawy o transporcie przewidziano, że baza eksploatacyjna to centrum operacyjne firmy. Właśnie takim pojęciem opisuje pakiet mobilności miejsce, do którego mają wracać kierowca lub pojazd. A zatem kierowca lub pojazd mogą wracać do miejsca, gdzie mieści się siedziba firmy lub baza eksploatacyjna.

 

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x