Przeczytaj także:
Pomysł, by prawo jazdy na ciężarówki można było otrzymać w wieku 17 lat, budzi wiele emocji. Jednak Parlament Europejski dał już na jego realizację pierwszą zgodę. To nie jedyne proponowane zmiany. Również Holandia rozpoczęła prace nad obniżeniem wieku kierowców pojazdów 60-tonowych z 23 do 21 lat. Powodem jest spodziewany brak kierowców oraz trudności w uzyskaniu uprawnień.
Pisaliśmy o tym:
UE chce podziału prawa jazdy kat. B na dwie odrębne kategorie. Chodzi o podział prawa jazdy kat. B na dwie kategorie: uprawniającą do prowadzenia pojazdów o masie do 1,8 tony oraz prawo jazdy kat. B+, pozwalające na prowadzenie pojazdów o masie od 1,8 do 3,5 tony. Europejskie organizacje transportowe są temu zdecydowanie przeciwne.
Należy mieć na uwadze kilka kwestii.
Po pierwsze poruszając się po terenie kraju - nie ma obowiązku wożenia ze sobą blankietu prawa jazdy. Wobec tego kontrolujący nie ma podstaw do kwestionowania ważności blankietu.
Po drugie od niedawana zmienione zostały zasady wydawania praw jazdy, a mianowicie informacje o szkoleniu zawodowym kierowcy (szkolenie okresowe lub kwalifikacja wstępna) odnotowywane są w profilu kierowcy prowadzonym przez wydziały komunikacji właściwe dla danego kierowcy.
Komisja Europejska przedstawiła propozycje zmian w uprawnieniach dla kierowców. Prawo jazdy na samochody ciężarowe ma być dostępne już dla 17-latków. Osoby z poważnymi schorzeniami zdrowotnymi będą mogły zachować uprawnienia.
Z artykułu dowiesz się:
Dlaczego KE planuje dać uprawnienia 17-latkom?
Z jakimi chorobami będzie można kierować?
Uprawnienie to określone zostało w rozporządzeniu unijnym nr (UE) 2022/1280. Rozporządzenie to zostało wydane 18 lipca br. i następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE L195/13 z 22.07.2022 r. Rozporządzenie było poprzedzone stosownym komunikatem informacyjnym z 7 lipca br. i jest aktem prawnym stosowanym w sposób bezpośredni we wszystkich krajach członkowskich UE. Wobec tego nie wymaga żadnych dodatkowych krajowych przepisów i stosowane jest jednolicie w całej wspólnocie.
Czy faktycznie ukraiński kierowca może prowadzić ciężarówkę w UE bez wymiany dokumentów?
Jakie specjalne przepisy to regulują?
Niektóre wydziały komunikacji zmieniły zasady wystawiania praw jazdy. Obecnie rubryka numer 11 (data ważności badań) jest pusta (wykreskowana). Inspektorzy ITD nie będą w stanie stwierdzić, czy kierowca ma ważne badania! Czy kierowcy będą musieli wozić zaświadczenia o badaniach? Lepiej tak...
Kierowca jest w trakcie wymiany prawa jazdy na nowe. Złożył już wniosek, ale nie otrzymał jeszcze nowego dokumentu. Czy w tej sytuacji może wykonywać transport do innych krajów europejskich, np. Niemiec, Francji, Belgii, Holandii itd.?
Z powodu pandemii koronowirusa przedłożono ważność: praw jazdy, świadectw kierowcy, uprawnień do kierowania pojazdami oraz wpisu w prawie jazdy kodu 95. Wszystkie te dokumenty zachowują ważność w czasie trwania pandemii i w okresie 60 dni po jej zakończeniu. Zawieszono też wykonywanie szkoleń okresowych w transporcie drogowym.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »