Brak rejonizacji przy badaniach, zniesienie „wartości” przy odczuwaniu patologicznie niskich wartości hipoglikemii oraz nowy wzór karty badania lekarskiego – takie zmiany wprowadziło nowe rozporządzenie w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców. Uwaga: badanie nie może być przeprowadzone bez okazania dokumentu tożsamości!
Resort zdrowia pracuje nad przywróceniem obowiązku wykonywania badań okresowych pracowników. Obecnie nadal obowiązują przepisy, które zawieszają obowiązek przeprowadzania takich badań na czas epidemii.
Trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie badań lekarskich. Osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami będą mogły zrobić badania, w każdym, a nie tak jak obecnie tylko przypisanym ze względu na miejsce zamieszkania – ośrodku medycyny pracy. Powodem zmiany jest długi czas oczekiwania na wyznaczenie terminu badania.
Za 30 dni wejdzie w życie nowy katalog kierowców, którzy nie muszą odbywać kwalifikacji wstępnej oraz cyklicznego szkolenia okresowego. Z obowiązku tego będą zwolnione służby, a także działania w ramach akcji ratunkowych, humanitarnych, nauki jazdy, itd. Jednak również inni kierowcy zostali objęci tym wyłączeniem. Zmiany te wynikają z nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
Jednak trzeba pamiętać o kontekście tego zdarzenia, w tym m.in. towarzyszące zdarzeniu drogowemu zachowanie kierowcy. Zwraca na to uwagę orzecznictwo.
Parlament Europejski przegłosował pakiet wsparcia dla firm transportowych. Przepisy pakietu obejmują zmiany w kilkunastu aktach prawnych i mają wesprzeć transport drogowy. Główne założenia polegają na usunięciu lub czasowym ograniczeniu niektórych wymagań administracyjnych. Chodzi o to żeby przepisy, które notabene już przyjęto u nas w kraju np. o wydłużeniu obowiązywania praw jazdy, badań kierowców, przeglądów technicznych aut – obowiązywały w całej Unii. Wszystko po to, żeby kierowca jadąc (z powodu pandemii) ze starym prawem jazdy i bez aktualnego przeglądu nie musiał się zastanawiać, w którym kraju zwolnienie obowiązuje, a w którym nie. Jednak uwaga jest pewien haczyk - wdrożenie tych postanowień unijnych zależy od decyzji władz krajowych… Więc zarządzający transportem oraz kierowca i tak muszą sprawdzić jakie zwolnienia obowiązują w danym kraju.
Przepisy, które miały przewidywać obowiązkowe badania dla kierowców powyżej 60. roku życia, jednak nie zostaną wprowadzone. Rząd uznał, że obecnie obowiązujące normy są wystarczające i nie ma potrzeby ich zaostrzania.
Rząd chce wprowadzić obowiązek przeprowadzania corocznych badań lekarskich dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Jeśli kierowca nie zrobi badań w terminie, straci prawo jazdy.
Od 1 stycznia 2016 r. wymagania dotyczące ostrości wzroku dla kierowców są niższe. Za to wprowadzono ograniczenia dla tych osób, które chorują na bezdech nocny.
Zmieniają się ceny badań lekarskich dla przyszłych kierowców. Koszty niektórych z nich wzrosną nawet czterokrotnie. Ale niektóre ceny spadną. Stawkę zmieniło nowe rozporządzenie ministra zdrowia.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »