W dziale tym znajdują się informacje niezbędne dla przedsiębiorców wykonujących przewóz na potrzeby własne. Z porad zawartych w tym dziale dowiesz się, jakie są wymagania w zakresie zaświadczeń na przewozy na potrzeby własne, samochodów, którymi wykonuje się przewozy na potrzeby własne, oraz kierowców wykonujących przewozy na potrzeby własne. Dowiesz się również, jaka dokumentacja jest potrzebna przy przewozach na potrzeby własne.
Pytanie: Firma wykonuje przewozy na potrzeby własne do: Niemiec, Czech, na Słowację i do Austrii. Od stycznia 2024 r. firma przekształca się z jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. Czy ta zmiana ma jakikolwiek wpływ na wykonywany transport na potrzeby własne (dokumenty, opłaty, itp.)?
Pytanie: Czy bus do 3,5 t. z przyczepą (zestaw do 7,5 t) nadal może przewozić na potrzeby własne – bez zainstalowanego tachografu? Tachograf jest chyba obowiązkowy tylko w przypadku wykonywania transportu zarobkowego. Nasza firma transportuje busem do 3,5 t plus minikoparka na przyczepie lub podnośnik koszowym ciągany jako przyczepa – łącznie zestaw nie przekracza 7,5 t. Sprzęt ten wykorzystywany jest na potrzeby własne przez kierowcę lub pasażera do pracy. Realizowane trasy to 50-70 km od siedziby firmy, na prowadzone przez nas budowy. Czy trzeba stosować tachograf?
Pytanie: Dwie firmy, jedna zarejestrowana w Polsce, a druga w Niemczech należą do tego samego właściciela. Sprzedają one towar wyprodukowany w Polsce dla klientów niemieckich. Kierowca ma ze sobą fakturę zbiorczą na towar wjeżdżający do Niemiec (faktura z firmy polskiej na niemiecką). Posiada też fakturę (lub paragon) dla każdego klienta docelowego, wystawioną przez firmę niemiecką. Towar jest więc sprzedany do firmy niemieckiej, ale dostarczany do klienta ostatecznego. Czy taki fracht spełnia warunki przewozu „na potrzeby własne”? Czy należy wystawić CMR z wymienionymi wszystkimi numerami faktur/zamówień do klientów docelowych?
Pytanie: Podróżuję z Polski do Hiszpanii przez Niemcy i Francje busem o dmc 3490 kg. W jedna stronę pojazd będzie pusty, a z powrotem zabierze towar, który jest zakupiony na naszą firmę do dalszej odsprzedaży. Czy kierowcę obowiązuje rejestracja czasu pracy? Czy firma musi mieć zezwolenie na przewóz rzeczy w transporcie międzynarodowym i wyrobić licencję transportową?
Najczęstszymi błędami przy wykonywaniu przewozu na potrzeby własne jest: realizowanie przewozu przez kierowcę na podstawie umowy zlecenia lub też przewożenie ładunku nie należącego do przewoźnika. Obie te przesłanki wskazują, że nie jest to transport NPW, tylko transport drogowy. Poznaj wszystkie różnice.
Jeżeli kierowca nie ma umowy o pracę, to oznacza, że nie realizuje przewozu na potrzeby własne ale transport drogowy. W tej sytuacji firma otrzyma karę również za brak licencji transportowej. Sprawdź jakie warunki musisz spełnić, żeby ITD uznało przewóz jako „na potrzeby własne”.
Pytanie: Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą osobiście kierując busem o dmc do 3,5 t + lawetą o dmc do 3,5 t (razem dmc 7 ton) przewozi sprzęt, który używa przy zagospodarowaniu terenów zielonych. Jakie należy spełnić warunki, żeby legalnie przewozić maszyny potrzebne do pracy w promieniu do 300 km od siedziby firmy?
Pytanie: Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą niezwiązaną z transportem (budowa i remonty maszyn itp.). Posiadam prawo jazdy kat C, kartę kierowcy, prawo jazdy ale bez kodu 95. Jakie są wymagane dokumenty przy wykonywaniu transportu na potrzeby własne (przewóz własnego towaru związanego z wykonywaną działalnością oraz towaru od klientów). Samochód ciężarowy (laweta) o dmc powyżej 3,5 t, służący mi przy wykonywaniu działalności pożyczam na zasadzie umowy użyczenia.
Pytanie: Przedsiębiorca prowadzi działalność remontową i nie zatrudnia pracowników. Sporadycznie sprowadza samochody z Niemiec, przy użyciu wypożyczonej lawety. Czy wypożyczając autolawetę o dmc do 3,5 t. oraz przyczepę (również o dmc do 3,5 t.) i poruszając się takim zestawem trzeba mieć tachograf? Czy podczas kontroli funkcjonariusze mogę wymagać do okazania jakieś dodatkowe dokumenty poza: prawem jazdy kat. B+E oraz umową zakupu transportowanych samochodów oraz umową wynajmu zestawu?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.