W tej zakładce zebraliśmy materiały dotyczące zasad: ubiegania się, odbioru, a także zwrotu licencji transportowych.
Czy firma może dopisać pojazd zarejestrowany za granicą do krajowego zezwolenia na wykonywanie transportu drogowego? Otóż, mimo że w przepisach jest wyraźnie napisane, że podając dane do wypisu należy w nich umieścić „kraj rejestracji”, co sugeruje, że może być to inny kraj niż Polska – to jednak starostwa odmawiają dokonania takiego wpisu. Co można zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź na przykładzie faktycznej sytuacji.
Pytanie: Zgodnie z wytycznymi Pakietu Mobilności od maja 2022 r. pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 2,5 tony będą musiały posiadać licencję na przewozy. Czy będzie się to odbywało na takich samych zasadach jak obecnie dla pojazdów powyżej 3,5 t, czyli firma będzie musiała nawiązać współpracę z osobą zarządzającą transportem z certyfikatem CPC? Czy te zmiany będą dotyczyły wszystkich rodzajów przewozów czy tylko międzynarodowych, w kabotażu itp.?
Firma planuje zakup dwóch cystern: jedna będzie przewoziła tylko olej hydrauliczny i nie będzie podlegała przepisom ADR, natomiast druga będzie służyła do przewozu oleju napędowego jako ADR. Jak wygląda proces załatwiania wszystkich formalności zarówno przez producenta i kupującego? Czy do TDT należy zgłosić tylko cysternę podlegającą ADR czy obie? Czy nowe naczepy trzeba zgłosić do licencji transportowej?
Rozpoczynam działalność transportową – przewóz lawetami 18 m samochodów. Jestem w trakcie zdobywania certyfikatu kompetencji zawodowych kierowcy, jednak chciałbym już rozpocząć działalność. Wobec tego, czy zatrudnienie osoby z takim certyfikatem umożliwia mi jazdę lawetami? Dodam, że osoba z certyfikatem będzie tylko nadzorowała, a ja będę kierowcą. Jeżeli tak, to na jaką umowę powinienem zatrudnić kierowcę? Czy na umowę o dzieło, zlecenie czy może umowę o pracę na jakąś cząstkę etatu np. 1/32?
Czy mając pojazd zgłoszony do licencji wspólnotowej, który przyjechał do Polski z towarem, ale uległ uszkodzeniu na terenie kraju – można do naczepy podpiąć inny ciągnik, który jest zgłoszony tylko do licencji krajowej (a nie międzynarodowej) i dokończyć przewóz w granicach naszego kraju?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.