Dnia 9 marca 2017 r. zapadł wyrok Sądu Najwyższego (I PK 309/15), w którym uchylono wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach, zasądzający ryczałty na rzecz kierowcy, i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania. Od razu pojawiły się informacje prasowe, że kierowcy będą musieli oddawać zasądzone ryczałty. Jednak z tego wyroku póki co nie można wyciągnąć takich wniosków. Dlaczego?
Przede wszystkim nie jest to wyrok rozstrzygający merytorycznie i kończący sprawę, ale uchylający dotychczasowy wyrok i przekazujący sprawę do ponownego rozpoznania. Pisemnego uzasadnienia tego wyroku jeszcze nie ma – należy się go spodziewać zapewne za około 2 miesiące – natomiast z krótkiego przekładu uzasadnienia ustnego sędziego SN Krzysztofa Staryka, który ukazał się na portalu „Rzeczpospolitej”, niewiele wynika.
Czytamy w nim, że kierowca po wyroku dalej ma prawo do diet, ale już nie na zasadach wskazanych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej czy rozporządzeniu z 2002 r. Jednak dalsze wytyczne Sądu Najwyższego wskazują, że należy brać pod uwagę wewnątrzzakładowe uregulowania, które w tej konkretnej sprawie przewidywały, że kierowcy przysługuje należność w wysokości 10 euro za każdy nocleg.
Czytając powyższy przekaz, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że mylone są diety z ryczałtami, co zdarza się często w informacjach prasowych. Z jednej strony sąd uznaje, że po wyroku TK kierowca dalej ma prawo do diet, z drugiej zaraz jest wskazane, że ustalono 10 euro należności za nocleg w kabinie i dlatego sąd musi ponownie zbadać sprawę. Dlatego zanim wyciągnie się wnioski, jak w przypadku wszystkich wydawanych przez Sądy orzeczeń, warto poczekać na pisemne uzasadnienie oraz sprawdzić dokładnie stan faktyczny, który był podstawą do jego wydania.
Ponadto pamiętajmy, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie dotyczył kierowców pracujących na trasach krajowych, a także firm, które ustaliły wysokość ryczałtów w przepisach wewnątrzzakładowych. Nie można więc twierdzić, że wszyscy kierowcy będą oddawać przyznane im przez sądy ryczałty.Dopisałam w skrócie to, co wycięłam do drugiego tekstu.
Więcej na temat wyroku Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego znajdziesz w tekście Ryczałty za noclegi kierowców – jest pierwszy wyrok Sądu Najwyższego.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: