Od 13 marca obowiązuje nie tylko nowelizacja ustawy o drogach publicznych, która wprowadza między innymi ujednolicenie dopuszczanego nacisku osi napędowej na wszystkich drogach, ale także rozporządzenie, które wprowadza zmiany w oznakowaniu dróg. Zmiany te są konsekwencją wprowadzenia standardu 11,5 t. Sprawdź co zmieni się na drogach od 13 marca br.
Zmiany w przepisach są konsekwencją wprowadzenia standardu 11,5 t. niezależnie od tego czy daną drogę tranzytujemy, czy też jedziemy jako drogą dojazdową. Nowe rozporządzenie wprowadza zmianę oznakowania znakiem B-19 oraz innymi oznaczeniami, które są ważne szczególnie dla kierowców.
Przeczytaj także:
Od 13 marca br. zmiany w naciskach na oś
Nowa definicja pojazdu nienormatywnego (od 13 marca br.)
Nowy system zezwoleń na gabaryty
Zezwolenia tylko na ładunki niepodzielne, co to znaczy?
Według nowych przepisów znak B-19 „zakaz wjazdu pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej ..... t” oznacza zakaz ruchu pojazdów, których nacisk pojedynczej osi napędowej jest większy od dopuszczalnego nacisku odpowiadającego masie podanej na znaku.
Jeżeli będzie ustawiony znak B-19 7 t. to oznacza, że w przypadku pojedynczej osi napędowej wartość ta nie może być przekroczona, a w przypadku grupy osi nacisk żadnej z osi składowych nie może odpowiadać masie większej niż 80% masy podanej na znaku.
Jeżeli mamy standardową grupę osi naczepy składającą się z trzech osi składowych, to żadna z tych osi nie może przekroczyć 5,6 t. (czyli 80% wartości podanej na znaku).
Sprawa wygląda natomiast nieco inaczej, gdy na drodze będzie ustawiony znak B-19, na którym podano wartość 8 t lub 10 t.
Znak B-19
W takim przypadku oczywiście dla osi napędowej dopuszczalny nacisk będzie wynosił odpowiednio 8 t lub 10 t, natomiast zupełnie inaczej będzie w przypadku grupy osi, ponieważ w takim przypadku parametry należy odnieść do warunków technicznych pojazdów.
Dla przykładowej grupy trzech osi naczepy wartość ta będzie wynosiła 24 tony.
Zwolnienie z przestrzegania B-19
W rozporządzeniu przewidziano sporą grupę pojazdów zwolnionych z obowiązku przestrzegania znaku B-19, ponieważ znak ten nie dotyczy:
1) autobusów;
2) pojazdów biorących udział w akcjach ratowniczych oraz przy bezpośredniej likwidacji skutków klęsk żywiołowych;
3) pojazdów zarządców dróg publicznych oraz podmiotów wykonujących obowiązki zarządcy drogi na jego rzecz z zakresu utrzymania dróg;
4) pojazdów Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej, wykonujących zadania tych służb lub podmiotów;
5) pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i państw sojuszniczych;
6) pojazdów Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz podmiotów wykonujących na jego rzecz zadań
7) pojazdów dostarczających do szpitali wyposażenie i zaopatrzenie niezbędne do zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Nowe rozporządzenia przewiduje następujące oznakowanie dróg:
E-15a „numer drogi krajowej”
E-15b „numer drogi wojewódzkiej”
E-15c „numer autostrady”
E-15d „numer drogi ekspresowej”
Natomiast umieszczona pod tymi znakami tabliczka T-34 oznacza, że za przejazd odcinkiem drogi publicznej tak oznaczonym pobiera się opłatę elektroniczną.
Tabliczka T-34
Dodatkowo dla szlaków międzynarodowych przewidziano znak E-16 „numer szlaku międzynarodowego” wskazujący numer i rodzaj (kategorię) drogi.
Znak E-16
Na drogach znikają znaki z innymi obwódkami, co jest logiczną konsekwencją jednolitego nacisku osi. Pamiętajmy, że niedawno drogi podzielone były ze względu na dopuszczalny nacisk na 8, 10 i 11,5 tonowe. Sprawiało to szereg problemów zarówno dla kierowców i firm przewozowych, ale też załadowców czy odbiorców położnych przy drogach o niższej nośności.
W praktyce wykonanie przewozu wiązało się z koniecznością uzyskania zezwolenia na przejazd taką drogą. Dla firm stale operujących w takim obszarze raczej nie stanowiło to problemu, natomiast pojedyncze przewozy powodowały często niemożliwość wykonania szybkiej operacji.
Dodatkowym utrudnieniem był fakt, iż nawet drogi zaliczane do sieci dróg krajowych miały różny nacisk dopuszczalny nawet 8 tonowy. Jedynym ułatwieniem dla kierowców były tabliczki przy drogach z numerem drogi, które w zależności od koloru tabliczki i jego obwódki wskazywały jaki jest na danej drodze nacisk osi napędowej.
Warto zaznaczyć, iż tabliczki te nadal są umieszczone przy drogach, natomiast na dzień dzisiejszy wskazują one wyłącznie na numer drogi, zaś informacje w zakresie dopuszczalnego nacisku straciły na znaczeniu. Podkreślić także należy, że takie tabliczki i znaki mogą zgodnie z nowelizacją, dalej stać przy drogach do czasu ich wymiany przez zarządcę drogi
Kolejną nieco jednak mniej istotą zmianą jest nowy znak E-2a, który dotyczy znaków zaliczanych do znaków kierunków i miejscowości.
Nowy wzór Stary wzór
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych z 8 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2021r. poz. 433).
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: