Kierowcy muszą liczyć się ze zmianami w zakresie czasu jazdy, przerw i odpoczynków. Inna obowiązuje też już wysokość kar oraz zasady ich naliczania. Sprawdź co zmieniła znowelizowana ustawa o transporcie obowiązująca od 3 września br.!
Co ważne w większości przypadków, znowelizowana ustawa o transporcie drogowym, zmniejszyła wysokość kar dla kierowców. Są jednak pewne wyjątki.
Do tej pory wysokość kar nakładanych na kierowców za poszczególne naruszenia była skonstruowana tak, że zarówno za pierwszy okres przekroczenia, jak i za kolejny przewidziana była taka sama wysokości kary. Na przykład za przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o czas do jednej godziny kara wynosiła 100 zł i tyle samo za każdą następną rozpoczętą godzinę.
Obecnie: kierowcy za mniejsze naruszenie zapłacą mniej – za przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o czas do jednej godziny kara wynosi 50 zł.
Kary za przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy zostały jeszcze bardziej zmniejszone. Za przekroczenie, które wynosi od 15 do 30 minut, kierowca zapłaci 50 zł (wcześnie 150 zł), a za każde następne rozpoczęte 30 minut 100 zł (wcześniej 150). A zatem w przypadku przekroczenia czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 1 godzinę kara wyniesie 150 zł, a nie jak wcześniej 300 zł.
Podobnie została zmniejszona kara za skrócenie odpoczynku dziennego.
Kara za skrócenie odpoczynku tygodniowego wynosi obecnie 50 zł za pierwszą gadzinę i tyle samo za każdą następną.
Zmiany w taryfikatorze dla zarządzających transportem są bardzo duże. Zmodyfikowano zasady nakładania kar oraz zróżnicowano odpowiedzialność za naruszenia norm czasu pracy kierowców w zależności od rodzaju naruszenia.
Do tej pory taryfikator przewidywał dla zarządzających transportem tylko jedną karę w tym zakresie – za dopuszczenie do naruszenia przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw lub odpoczynków kierowcy. Kara ta wynosiła 2.000 zł. Powodowało to, że nawet za najmniejsze naruszenia zarządzający mógł ponieść tylko jedną, bardzo wysoką karę.
Obecnie: kary są nakładane tylko za rażące naruszenia, a ich wysokość została rozsądnie ograniczona. Zarządzający transportem poniesie karę 1.000 zł za przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia o czas powyżej 14 godzin oraz o 500 zł więcej za przekroczenie dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 23 godzin.
Przewidziano także karę 500 zł w przypadku skrócenia czasu odpoczynku dziennego o więcej niż 4 h 30 min oraz taką samą karę za przekroczenie dziennego czasu prowadzenia powyżej 6 h 45 min.
Co ważne obecnie zarządzający poniesie karę tylko za cztery naruszenia. Kary za inne naruszenia norm czasu jazdy przerw i odpoczynków kary w zasadzie będą najbardziej obciążały firmy przewozowe.
Nowy taryfikator kar dla firm przewiduje zupełnie inny sposób naliczania sankcji, który wynika z przepisów unijnych dotyczących kwalifikowania naruszeń. W przypadku niewielkich przekroczeń przewidywane kary są zdecydowanie mniejsze. Na przykład za przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 2 godziny firma zapłaci 200 zł, (wcześniej było to 300 zł.) Natomiast rosną kary za większe przekroczenia.
W taryfikatorze dla firm pojawiła się nowość – naruszenia łączone, czyli takie, w wyniku których łamane są dwa przepisy. Przykładowo przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 4,5 godziny przy jednoczesnym braku w tym czasie przerwy lub skróceniu odpoczynku dziennego do mniej niż 4,5 godziny skutkować będzie karą w wysokości 550 zł za każdą godzinę przekroczenia.
Dodatkowo cięższe naruszenia będą kwalifikowane jako podlegające ocenie dobrej reputacji.
Znowelizowana ustawa wprowadziła także nowe typy naruszeń przepisów. Będą to między innymi: kara za skrócenie odpoczynku dziennego w przypadku załogi dwuosobowej, kara za nieprawidłowości w odbieraniu odpoczynku dzielonego czy wprowadzenie oddzielnych kar za przekroczenie dziennego czasu prowadzenia w zależności od tego, czy kierowca mógł jechać 9 czy 10 godzin.
Kolejną istotną nowością jest sankcjonowanie przekroczenia dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu dopiero po przekroczeniu o więcej niż 10 godzin (wcześniej już powyżej 4 godzin).
Wprowadzono także zupełnie inne zasady rozliczania odpoczynków tygodniowych w przypadku, kiedy kierowca zatrzyma się na odpoczynek zbyt późno – obecne zasady karania były krytykowane zarówno przez środowisko transportowe, jak i służby kontrolne. Wcześniej jeżeli kierowca nie rozpoczął odpoczynku tygodniowego najpóźniej po sześciu 24-godzinnych okresach, to za odpoczynek tygodniowy uznawany był jeden z odpoczynków przypadających w ciągu tego okresu – ten najdłuższy.
Obecnie: jeśli kierowca wykorzysta odpoczynek tygodniowy, ale tylko spóźni się z jego odbiorem, kary będą nakładane w sposób bardziej racjonalny i mniej dotkliwy dla firm (szczegóły w tabeli).
Przewidziano również oddzielną sankcję w międzynarodowym przewozie okazjonalnym osób, w sytuacji gdy pojazd prowadzi jeden kierowca, a jego praca odbywa się pomiędzy 22.00 a 6.00, oraz za zbyt późny odbiór odpoczynku tygodniowego w przypadku stosowania wydłużonego cyklu rozliczeniowego do maksymalnie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych. Z tytułu naruszenia tych norm przewidziano następujące sankcje:
Lp. |
Naruszenie przepisów o czasie prowadzenia, obowiązkowych przerwach i odpoczynkach kierowców – rozp. 561/2006 (WE) oraz umowa AETR |
|||
Okresy prowadzenia pojazdu |
||||
5.1. |
Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin: |
kara |
kwalifikacja |
|
1. o czas powyżej 15 minut do jednej godziny |
50 |
|||
2. o czas od 1 godziny do 2 godzin |
150 |
PN |
||
3. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin |
200 |
BPN |
||
4. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 13,5 godzin, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4,5 godz. |
550 |
NN |
||
5.2. |
Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone: |
|||
1. o czas do jednej godziny |
100 |
|||
2. o czas od 1 godziny do 2 godzin |
200 |
PN |
||
3. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin |
250 |
BPN |
||
4. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 15 godzin, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4,5 godziny |
550 |
NN |
||
5.3. |
Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdów: |
|||
1. o czas powyżej 30 minut do 4 godzin |
150 |
|||
2. o czas powyżej 4 godzin do 9 godzin |
250 |
PN |
||
3. o czas powyżej 9 godzin do 14 godzin |
350 |
BPN |
||
4. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 14 godzin |
550 |
NN |
||
5.4. |
Przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu: |
|||
1. o czas do 10 godzin |
250 |
|||
2. o czas powyżej 10 godzin do 15 godzin |
350 |
PN |
||
3. o czas powyżej 15 godzin do 22 godzin i 30 minut |
550 |
BPN |
||
4. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 22 godzin i 30 minut |
700 |
NN |
||
Okresy odpoczynku |
||||
5.5. |
Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego |
|||
1. o czas do 1 godziny |
100 |
|||
2. o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin 30 minut |
200 |
PN |
||
3. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut |
350 |
BPN |
||
5.6. |
Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku |
|||
1. skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas do 1 godziny |
100 |
|||
2. skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin |
200 |
PN |
||
3. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin |
350 |
BP |
||
5.7. |
Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego – zarówno w przypadku załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej |
|||
1. o czas do 1 godziny |
150 |
|||
2. o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin |
350 |
PN |
||
3. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin |
550 |
BPN |
||
5.8. |
Skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone |
|||
1. o czas do 3 godzin |
150 |
|||
2. o czas powyżej 3 godzin do 9 godzin |
300 |
PN |
||
3. za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 9 godzin |
400 |
BPN |
||
5.9. |
Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku tygodniowego |
|||
1. o czas do 2 godzin |
200 |
|||
2. o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin |
350 |
PN |
||
3. o czas powyżej 4 godzin |
450 |
BPN |
||
5.10. |
Przekroczenie 6 kolejnych okresów 24-godzinnych od uprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku |
|||
|
350 |
|||
|
450 |
PN |
||
|
550 |
BPN |
||
Przerwy |
||||
5.11. |
Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy: |
|||
1. o czas do 30 minut |
100 |
|||
2. o czas powyżej 30 minut do 1 godziny 30 minut |
250 |
PN |
||
3. za każde następne rozpoczęte 30 minut powyżej 1 godziny 30 minut |
350 |
BPN |
||
4. w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 22.00 do 6.00, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca |
||||
o czas do 1 godziny 30 minut |
250 |
PN |
||
o czas powyżej 1 godziny 30 minut |
350 |
BPN |
||
Praca w porze nocnej |
||||
5.12. |
Przekroczenie dopuszczalnego dobowego czasu pracy, jeżeli taka wykonywana jest w porze nocnej: |
|||
1. o czas powyżej godziny do 3 godzin |
50 |
PN |
||
2. za każdą następną rozpoczętą godzinę powyżej 3 godzin |
100 |
BPN |
||
Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych |
||||
5.13. |
Skrócenie tygodniowego okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych |
|||
1. o czas do 2 godzin |
150 |
|||
2. o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin |
300 |
PN |
||
3. za każdą godzinę powyżej 4 godzin |
400 |
BPN |
||
5.14. |
Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku |
|||
|
150 |
|||
|
300 |
PN |
||
|
400 |
BPN |
||
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: