Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało najnowsze zestawienie dotyczące rejestracji samochodów komercyjnych. Elektryczne ciężarówki już teraz cieszą się coraz mniejszym powodzeniem, a w Unii Europejskiej króluje diesel. Jednocześnie uwagę zwraca coś jeszcze. Liczba rejestracji ciężarówek spada.
W 2024 w Unii Europejskiej mieliśmy do czynienia ze sporym wzrostem liczby rejestracji samochodów typu van oraz autobusów. Wzrosły one o odpowiednio 8,3% i 9,2% względem 2023 roku, przy jednoczesnym 6,3-procentowym spadku liczby rejestracji ciężarówek. Tych ostatnich zarejestrowano 327896 sztuk.
Nowe rejestracje pojazdów komercyjnych w Unii Europejskiej. | Źródło: ACEA
W największym stopniu spadła liczba rejestracji ciężarówek klasy ciężkiej, bowiem aż o 8,5%. Największe spadki odnotowano w Niemczech (-6,9%), Francji (-2,9%) oraz we Włoszech (-0,7%). Rekordowy wzrost zaliczyła Hiszpania - aż 12-procentowy.
Interesująco kształtuje się wykres w podziale na rodzaj napędu. Aż 95,1% procent rejestracji ciężarówek stanowiły pojazdy z silnikiem diesla. Elektryczne ciężarówki stanowiły 2,3% rynku, notując 4,6-procentowy spadek. W przypadku autobusów mamy aż 18,5% rejestracji pojazdów w pełni elektrycznych i 9,8% hybryd typu HEV.
Rejestracje pojazdów komercyjnych w podziale na rodzaj napędu. | Źródło: ACEA
Co ciekawe są rynki, na których ciężarówki elektryczne cieszą się ogromny wzrostem zainteresowania. To przede wszystkim Włochy (+115,2% większa liczba rejestracji), Szwecja (59,6%) raz Niemcy (57,4%). Odwrót od tego rodzaju pojazdów zanotowano zwłaszcza we Francji (-57,4%) oraz w Holandii (-42,3%).
Przypominam, że jakiś czas temu Amazon złożył rekordowe zamówienie na ciężarówki elektryczne eHGV. Jeszcze przed końcem bieżącego roku flota tego podmiotu zostanie zwiększona o ponad 200 pojazdów Mercedes-Benz eActros 600.
Źródło: acea.auto, zdj. tyt. Canva Pro
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: