Niemieckie służby kontrolne nakładają kary za nieodpowiednie osłony otworów kanalizacyjnych przy przewozach ADR. Niektóre ciężarówki przewożące towary ADR muszą być wyposażone w osłony otworów kanalizacyjnych. Mają one zabezpieczać przed przedostaniem się substancji niebezpiecznych do kanalizacji ulicznej. Typowe wymiary osłon to 80 x 80 cm, ale w Niemczech czasami są szersze studzienki. Stąd możliwe kary.
Przeczytaj także:
Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) aktualizowana jest w cyklach dwuletnich. Zmiany wchodzą więc w życie w każdym nieparzystym roku. Od 2023 r. zmienione zostały załączniki A i B Umowy ADR. Okres przejściowy, na dostosowanie się do nowych przepisów trwał do 30 czerwca 2023 roku. Uwaga: część przepisów (dział 1.6 „Przepisy przejściowe) ma inny termin wejścia w życie. Sprawdź zmiany w umowie ADR obowiązujące od 1 lipca 2023 r.
Doradca DGSA u nadawców
Przypominamy, że przedsiębiorstwa, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych wyłącznie jako nadawcy – musiały wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa nie później niż 31 grudnia 2022 roku.
Naczynia ciśnieniowe wielokrotnego napełniania
W części 1 pojawił się nowy podrozdział 1.1.4.7 (Naczynia ciśnieniowe wielokrotnego napełniania autoryzowane przez Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki), który stanowi wdrożenie do przepisów ADR zapisów Umowy Wielostronnej M318, podpisanej przez Polskę 22.08.2019 roku. Umowa obowiązuje do 01.06.2023 roku.
Import gazów
1.1.4.7.1 (Import gazów) dopuszcza przywóz do Państw – Stron ADR naczyń ciśnieniowych wielokrotnego napełniania spełniających wymagania części 178, tytuł 49, Przepisów Federalnych USA z miejsca tymczasowego składowania do użytkownika końcowego. W dokumencie przewozowym należy umieścić zapis: „Przewóz zgodny z 1.1.4.7.1”
Jakie zmiany w ADR należy stosować od 1 lipca 2023 r.?
Podstawowym dokumentem związanym z przewożonym ładunkiem jest list przewozowy. Taki dokument wymagany jest podczas każdej kontroli drogowej niezależnie od charakteru odbywanego przewozu i obowiązuje zarówno w przewozach krajowych jak też międzynarodowych. W przypadku transportu towarów niebezpiecznych - w niektórych przypadkach - jest wymagany nawet podczas jazdy po rozładunku.
Ma on ważne znaczenie dla przewoźnika, ponieważ z reguły stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, a w konsekwencji wpływa na jego określone prawa jak też obowiązki.
Znaczenie listu przewozowego w trakcie kontroli
Dla służb kontrolnych dokument przewozowy stanowi podstawę dla określenia rodzaju przewozu i wymaganych do tego uprawnień.
Szczególne znaczenie ma więc w przypadku przewozów realizowanych w związku z przewozem towarów niebezpiecznych. Przy takim przewozie firma wioząca towar powinna szczególnie zadbać o to, aby dane w dokumencie przewozem były kompletne. Kontrolerzy oprócz charakteru przewozu na podstawie listu przewozowego będą także sprawdzać ewentualne inne wymagane dokumenty, jak również sposób przewozu.
Z artykułu dowiesz się:
Zwolnienia spod przepisów umowy ADR polegają na niestosowaniu wszystkich lub tylko niektórych wymagań ADR i ułatwiają realizację transportu oraz obniżają jego koszty (tanie opakowania, nieoznakowane pojazdy czy kierowcy bez zaświadczeń ADR). Niniejsze opracowanie dotyczyć będzie zwolnień dotyczących towarów ładowanych (1.1.3.6 ADR) i pakowanych (3.4 ADR) w ilościach ograniczonych i oparte będzie na kilku scenariuszach, które pomogą zrozumieć zasady stosowania poszczególnych wyłączeń.
Wyłączenie 1.1.3.6 skutkuje tym, że towary niebezpieczne mogą być przewożone w sztukach przesyłek w jednej jednostce transportowej bez stosowania następujących wymagań:
Umieszczania nalepek ostrzegawczych i oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej;
Posiadania instrukcji pisemnych zgodnych z 5.4.3 ADR;
Przepisów działu 7.2 ADR dotyczących przewozu w sztukach przesyłek z wyjątkiem przepisów szczególnych V5 i V8 z rozdziału 7.2.4;
Przepisu CV1 z rozdziału 7.5.11 umowy ADR związanego z powiadamianiem lub zawiadamianiem właściwej władzy w przypadku konieczności załadunku lub rozładunku towarów w miejscu publicznym;
Posiadania dokumentów umożliwiających identyfikację wszystkich członków załogi pojazdu (dokumentów tożsamości ze zdjęciem);
Szkolenia kursowego kierowcy zakończonego uzyskaniem przez kierowcę zaświadczenia ADR;
Posiadania świadectwa dopuszczenia pojazdu w przypadku pojazdów do przewozu materiałów wybuchowych klasy 1;
Posiadania kopii świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzę dla przedziału ładunkowego lub osłony w przypadku przewozu razem materiałów wybuchowych klasy 1 o grupach zgodności B i D;
Dodatkowego wyposażenia jednostki transportowej za wyjątkiem co najmniej jednej gaśnicy przenośnej o minimalnej pojemności całkowitej 2 kg proszku gaśniczego dla grup pożarów A, B i C;
Zakazu przewozu pasażerów;
Ograniczeń przejazdu przez tunele.
Z artykułu dowiesz się, że:
Istnieją wyłączenia z przepisów ADR, które umożliwiają transport niewielkich towarów bez rygorów ADR.
Jakie przepisy o ADR nie obowiązują, gdy przewozimy towary ADR, ale w ilościach ograniczonych.
Jakie towary w ilościach ograniczonych można przewozić - bez wymogów ADR.
To nadawca ma określić, czy przewożona substancja jest niebezpieczna. W przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne, trzeba samodzielnie sklasyfikować towar pod kątem ADR. Czym się kierować i jakie instytucje mogą w tym pomóc?
To nadawca odpowiada za klasyfikację towaru niebezpiecznego. Nie ma przeszkód, aby przeprowadził procedurę klasyfikacji samodzielnie, ale pod warunkiem że posiada odpowiednie zaplecze badawcze. Klasyfikacja powinna być przeprowadzona w oparciu o „Podręcznik badań i kryteriów”.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »