Zasady odpowiedzialności za przedmiotowe naruszenia uregulowane są w ustawie o transporcie drogowym, która nie jest bezwarunkowa. Przepis art. 92b tejże ustawy stanowi jedną z możliwości dla firmy i jest pewnego rodzaju wytyczną dla służb kontrolnych w zakresie możliwości odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej na firmę lub zarządzającego transportem.
Trudno jest jednoznacznie wskazać katalog dokumentów jakich oczekuje organ rozstrzygający i jakie będą uwzględnione na naszą korzyść, natomiast niewątpliwie muszą to być nie tylko suche wyjaśnienia, ale też poparte dowodami twierdzenia strony postępowania – firmy.
Przepis wskazuje, że to my musimy wykazać właściwą organizację i dyscyplinę pracy, zaś z drugiej strony dokumenty potwierdzające prawidłowe zasady wynagradzania.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
• Najczęstsze błędy przy wykonywaniu wpisów manualnych
• Przyczyny błędów
• Wskazówki dla firm i kierowców
• Kontrola zapisów aktywności kierowcy
• Odpowiedzialność kierowcy i firmy za nieprawidłowy wpis manualny lub jego brak
• Wyłączenie odpowiedzialności firmy za błędy kierowcy
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z aktualnymi i najnowszymi zmianami prawnymi w zakresie wykonywania wpisów manualnych w tachografach. Dowiesz się m.in. jakie regulacje prawne wprowadzają konieczność wykonywania wpisów ręcznych, co zmieniło się po wejściu w życie pakietu mobilności oraz jakie są najczęstsze błędy kierowców w obsłudze codziennej tachografu. Wyśniamy także w jaki sposób szkolić i nadzorować kierowcę w zakresie prawidłowego wprowadzania wpisów manualnych w różnych sytuacjach.
Zawartość szkolenia:
Poznaj najważniejsze zasady dokonywania wpisów manualnych na tachografie – wynikające z pakietu mobilności.
Poznaj najważniejsze zasady dokonywania wpisów manualnych na tachografie.
Od momentu wejścia w życie pakietu mobilności (20 sierpnia 2020 r.), kierowcy muszą wszystkie swoje aktywności, odnotowywać w tachografie. Czy osoby, które przez większość czasu wykonują „inną pracę”, a tylko czasem siadają za kierownicą, są z tego zwolnione?
Pakiet mobilności zobowiązał kierowców do dokonywania wpisów manualnych w tachografie, dokumentujących wszystkie czynności wykonywane przez kierowcę (inna praca, dyspozycja etc.). W jaki sposób kierowca może dokonywać wpisów manualnych jeśli jego tryb pracy wygląda w ten sposób, że w większości czasu pracuje jako pracownik produkcyjny, a do auta wsiada średnio raz na 10 dni. Przez te 10 dni pracownik wykonuje zarówno inną pracę, jak i przerwy wynikające z czasu pracy, odpoczynki dobowe oraz odpoczynki weekendowe. Pracownik nie ma w tym czasie dostępu do auta i nie wprowadza karty do tachografu. Technicznie nie jest możliwe, aby po 10 dniach pracy na produkcji wprowadził manualnie do tachografu wszystkie czynności jakie przez te 10 dni wykonywał, a do tej pory zawsze dokumentowaliśmy je odpowiednimi zaświadczeniami. Jak mamy robić teraz po zmianie przepisów?
Wkładanie karty do tachografu przed samym wyjazdem w trasę jest jednym z najczęstszych błędów, za które płacą kary nie tylko kierowcy, ale też firmy i zarządzający transportem. Jak należy postępować? Otóż, zaraz po przyjściu do firmy należy włożyć kartę do tachografu i zarejestrować tzw. inne prace, a jeżeli kierowca wykonywał inne prace - zanim przejął pojazd - musi dokonać wpisów manualnych. Brak takich wpisów może grozić karą!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »