Filtruj treść
Filtruj

transport na potrzeby własne

Czy jadąc z pustym kontenerem trzeba mieć list przewozowy?

Czy jadąc z pustym kontenerem trzeba mieć list przewozowy?

Tachograf do busa 3,5 t z przyczepą – transport NPW

Tachograf w busie z przyczepą – transport NPW

Pytanie:  Firma zajmuje się wierceniem studni głębinowych. Na zlecenia dojeżdża dwoma busami o dmc do 3.5 t, ale jeden z przyczepką lekką do 750 kg. Firma zakupiła agregat prądotwórczy 2 t jako przyczepa, który również będzie zabierać na roboty.  Kierowca posiada prawo jazdy B+E, a firma zaświadczenie na potrzeby własne. Czy konieczny jest tachograf, jeżeli firma dojeżdża na zlecenie dalej niż 100 km od siedziby firmy?

Kwestia zwolnienia z obowiązku stosowania tachografu przy wykonywaniu przewozu na potrzeby własne pojazdem (lub zespołem pojazdów) o dmc do 7,5 t. uregulowana jest w przepisach ustawy o transporcie drogowym oraz przepisach unijnych. Dotyczy ona przewozu materiałów lub sprzętu do użytku w trakcie pracy kierowcy (np. sprzęt do wiercenia studni na przyczepie). Nie mogą być więc przewożone np. towary - w celu wykonania usługi transportowej.

Przepisy (art. 3 lit. aa rozporządzenia 561/2006) zwalniają z obowiązku stosowania tachografu przy określonych typach przejazdów. Wyłączenia te należy interpretować ściśle i w żadnym przypadku nie można ich interpretować rozszerzająco.

Przekształcenie działalności w spółkę przy przewozach NPW

Przekształcenie działalności w spółkę przy przewozach NPW

Pytanie:  Firma wykonuje przewozy na potrzeby własne do: Niemiec, Czech, na Słowację i do Austrii. Od stycznia 2024 r. firma przekształca się z jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. Czy ta zmiana ma jakikolwiek wpływ na wykonywany transport na potrzeby własne (dokumenty, opłaty, itp.)?

W obrocie prawnym istnieją dwie definicje „przewozów na potrzeby własne”. Pierwsza definicja została uregulowana w przepisach ustawy o transporcie drogowym, a druga w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

Nasza rodzima definicja ustawowa „przewozów na potrzeby własne” jest bardziej rygorystyczna, więc w niniejszej analizie skupię się właśnie nad jej treścią. Nadmieniam przy tym, że spełniając warunki „przewozów na potrzeby własne” podyktowane przepisami ustawy o transporcie drogowym, spełniamy jednocześnie wszystkie warunki wynikające z definicji wynikającej z treści rozporządzenia 1072/2009.

Kwalifikacja wstępna i okresowa kierowcy w przewozach na potrzeby własne

Pytanie:  Czy muszę mieć zaliczoną kwalifikację wstępną, jeśli chcę wykonywać transport na potrzeby własne z prawem jazdy kat. C lub D? Co jest potrzebne w takiej sytuacji, skoro wykonuję przewóz rzeczy lub osób niezarobkowo? W ustawie o transporcie drogowym jest napisane, że kierowcy nie dotyczą kwalifikacje wstępne i okresowe, gdy wykonuje przewozy pojazdem wykorzystywanym do użytku osobistego w przewozie drogowym osób lub rzeczy oraz wykorzystywanym do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych kierowcy do jego pracy, pod warunkiem że prowadzenie pojazdu nie jest jego podstawowym zajęciem. A zatem ja, przedsiębiorca (właściciel firmy), lub dowolny pracownik zatrudniony nie jako kierowca, a np. magazynier, nie potrzebujemy zaliczać kwalifikacji wstępnej ani okresowej? Czy mam rację? Natomiast pracownik firmy zatrudniony jako kierowca musi taką kwalifikację odbyć?  
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x