Trwają przygotowania do grupowych procesów dotyczących niesłusznie nałożonych mandatów za wjazd do stref ekologicznego transportu w Londynie. Problemem jest wadliwy system klasyfikacji pojazdów, co powoduje nakładanie mandatów nawet na pojazdy elektryczne. Ponadto w trakcie jednego pobytu mogło być nałożonych kilka kar. Rekordziści otrzymali mandaty na ponad 2,5 mln euro.
Przeczytaj także:
Warszawscy radni zdecydowali o wprowadzeniu strefy czystego transportu od 1 lipca 2024 r. Obejmie ona śródmieście i fragmenty innych centralnych dzielnic miasta. Od tego dnia do strefy nie będą mogły wjechać samochody z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat lub benzynowym starszym niż 27 lat. Wprowadzenie SCT ma zapewnić ograniczenie emisji szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu.
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało przepisy, które umożliwią wprowadzenie stref czystego transportu w Polsce w oparciu o system CEPiK – m.in. o dane dotyczące normy Euro. W gminach, które wybiorą cyfrowe rozwiązania, oznacza to brak obowiązku naklejania nalepek na szybach pojazdów. Samorządy będą mogły instalować automatyczne systemy kontroli wjazdu. Strefy będą mogły startować od stycznia 2024 r.
Od 24 grudnia br. wchodzi w życie znowelizowana ustaw o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przewiduje ona, że strefy czystego transportu będzie można tworzyć w każdej gminie (a nie tylko w aglomeracjach). Posiadając prawo jazdy kat. B można prowadzić elektryczne auta dostawcze o masie do 4250 kg. Sprawdź pozostałe zmiany.
Z artykułu dowiesz się:
Gdzie będą mogły powstawać strefy czystego transportu?
Ile wyniesie opłata za wjazd do strefy?
Jakie nowe uprawnienia otrzymają kierowcy posiadający kat. B?
Ministerstwo Klimatu zrezygnowało ze zmian w strefach czystego transportu. Przepisy regulujące tworzenie SCT mają zostać po staremu, co oznacza brak obowiązku ich tworzenia w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Uwaga: nawet w przypadku ustanowienia strefy - nie dotyczy ona pojazdów należących do mieszkańców!
Prace nad nowelizacja trwają od listopada 2020 r. Początkowo przewidywano obowiązek utworzenia SCT we wszystkich 37 polskich miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys. osób.
Określono też ramy czasowe dopuszczenia do stref pojazdów o tradycyjnym napędzie. Przykładowo najczęściej spotykane auta spełniające normę emisji Euro 4 miały wjeżdżać do stref do 2025 r., a spełniające normę Euro 5 do 2030 r.
Na podstawie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych już od początku przyszłego roku gminy będą mogły łatwiej wprowadzać strefy czystego transportu (SCT). Od początku 2030 r. wprowadzenie takich stref będzie natomiast obowiązkowe w każdej gminie powyżej 100 tys. mieszkańców. Rząd opracował projekt nowelizacji ustawy.
Kraków jest pierwszym miastem, które ustanowiło „strefę czystego transportu”. Rozwiązanie to przewiduje ustawa o elektromobilności. Do strefy mogą wjechać tylko pojazdy tzw. ekologiczne czyli zasilane: wodorem, gazem ziemnym (CNG) oraz elektryczne. Jak sklepikarze poradzą sobie więc z dowozem towarów? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »