Od 13 marca wejdzie w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Nowelizacja nadaje kompetencje do ważenia pojazdów dodatkowym służbom. Prawo do kontroli nacisków na oś, na drogach samorządowych, uzyska straż miejska i gminna. Strażnicy będą mieli prawo wsiąść do pojazdu i nim kierować - dla potrzeb prowadzonego ważenia.
MSWIA chce wprowadzić kary za używanie przez prywatne podmioty blokad na koła. Obecnie w przepisach nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie – czy podmioty prywatne mogą ich używać. A zdarza się, że blokują auta stojące nielegalnie na prywatnym terenie. Sprawdź co planuje MSWIA!
Gminne i miejskie fotoradary pozostaną na razie owinięte czarną folią. Główny Inspektorat Transportu Drogowego na razie nie zamierza dostosowywać ich do systemu nadzoru nad ruchem drogowym. Operacja ta spowodowałaby spore koszty po stronie GITD.
Straż miejska będzie mogła odholować samochód nie tylko z ulicy, lecz także z pasa drogowego − np. z zatoki autobusowej, parkingu, pobocza. Nad zmianą przepisów w tym zakresie pracuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Policja ma dokończyć postępowania mandatowe w sprawach wykroczeń ujawnionych przez fotoradary straży miejskiej. Tak zadecydowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Z nowym rokiem ma wejść w życie ustawa, która pozbawia straże gminne (miejskie) prawa do korzystania z fotoradarów. Jednak część gmin nie zgadza się na to, więc postanowiła skierować wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o uznanie tej ustawy za niezgodną z konstytucją.
Dzięki zmianie przepisów strażnicy miejscy (gminni) zostaną pozbawieni wszystkich uprawnień związanych z fotoradarami, zarówno stacjonarnymi, jak i mobilnymi. Niestety, nie wiadomo, co będzie z już rozpoczętymi sprawami w sprawie kar z tych urządzeń.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »