Przeczytaj także:
System e-TOLL niepoprawnie rozliczał przejazdy niektórych przewoźników. Nieprawidłowości wystąpiły na kontach 8,5% użytkowników. W ostatnim miesiącu nastąpiła korekta salda na ich kontach. Większość z przewoźników dowiedziała się o tym nie z jakiegoś oficjalnego pisma od operatora systemu, lecz po tym, że z ich bieżącego konta nagle zniknęła większa kwota niż powinna. Części przewoźników stan konta skorygowano natomiast w górę.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian w systemie e-Toll zakładający rozszerzenie tego systemu na 1,6 tys. kilometrów nowych dróg. Chodzi tu o autostrady oraz drogi ekspresowe, które zostały oddane do użytku od 2017 r., czyli od poprzedniego rozszerzenia systemu opłat.
Z początkiem nowego rok Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nowe stawki e-TOLL na 2024 r. Średnio podwyżka opłaty wynosi 15%, a więc kilka groszy na kilometrze. Należy pamiętać, że jest to tylko podwyżka inflacyjna. Kolejna zmiana stawek, zgodnie z wymogami unijnymi, nastąpi do 25 marca 2024 r. Ma ona uwzględniać dodatkową opłatę za emisję CO2. Przepisy te zostały wdrożone już w Niemczech, gdzie opłaty drogowe podrożały o 80% oraz na Węgrzech (podwyżka 17%-30% w zależności od normy euro jaką spełnia pojazd).
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa ostrzegają przed fałszywymi SMS-ami. Są one wysyłane w celu wyłudzenia pieniędzy od przewoźników. SMS-y dotyczą rzekomego braku opłaty za przejazd e-TOLL.
Kierowcy, którzy mają starsze wersje systemów w swoich smartfonach, od 1 lutego stracą możliwość płacenia za e-TOLL aplikacją. Starsze wersje to system operacyjny Android poniżej wersji 8.0 oraz iOS poniżej wersji 14.
Użytkownicy starszych wersji aplikacji E-TOLL utracą możliwość płacenia za przejazd smartfonem. Konieczna jest albo aktualizacja aplikacji, a jeżeli jest to niemożliwe – trzeba będzie wymienić całe urządzenie. Ostateczny termin to 1 lutego 2023 r.
Ministerstwo Infrastruktury planuje jeszcze w I kwartale 2023 roku rozszerzyć sieć dróg płatnych. Opłatą mają zostać objęte autostrady i drogi ekspresowe oddane do użytku w ciągu ostatnich 5 lat. Jest to ponad 1600 kilometrów nowych dróg płatnych.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa ostrzegają przed fałszywą stroną, której adres jest podobny do adresu rządowej strony etoll.gov.pl.
Do sieci dystrybucji e-biletu autostradowego dołączyli nowi partnerzy: firma Neptis S.A. z aplikacją Yanosik oraz Autokonto Sp. z o.o. z aplikacją Autokonto. Ponadto Autopay Mobility Sp. z o.o. rozpoczął wydawanie e-biletów autostradowych poprzez aplikację Banku Millennium.
Mija właśnie rok od wprowadzenia nowego systemu poboru opłat e-TOLL. W ciągu tego roku GITD odnotowało ponad 60 tys. naruszeń dotyczących pojazdów ciężkich. O czym najczęściej zapominają przewoźnicy w natłoku spraw?
Od 24 października 2022 r. uruchomiono nowy numer Telefonicznego Centrum Obsługi Klienta e-TOLL +48 22 24 337 77.
Z danych CEPIK wynika, że do systemu e-TOLL, który w październiku 2021 r. zastąpił viaTOLL, powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony, wyjeżdżających na autostrady w Polsce. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów. Z danych wynika jednak, że w spisie może brakować nawet 2 mln pojazdów. Czym spowodowana jest ta „e-TOLLOWA dziura”?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »