Zgodnie z przepisami, to nadawca lub załadowca, odpowiada za szkody powstałe w skutek nieodpowiedniego załadunku. Oczywiście może też odpowiadać przewoźnik – jeśli w umowie jest określone, iż jest za to odpowiedzialny. A jak jest to uregulowane w prawie międzynarodowym? W jakich jeszcze sytuacjach odpowiada przewoźnik?
Prawidłowe zamocowanie ładunku jest podstawą bezpiecznego przewozu, a co za tym idzie – dowiezienia towaru w nienaruszonym stanie. Nieprawidłowe wykonanie załadunku ma wpływ na to, kto odpowiada za szkodę w przesyłce.
Z artykułu dowiesz się:
Może się zdarzyć, że kierowca nie podstawi pojazdu w miejsce załadunku bądź podstawi, ale później, niż było to umówione. Czy przewoźnik w takiej sytuacji poniesie konsekwencje finansowe? Co przewidują na ten temat przepisy?
Ani Konwencja CMR, ani polskie prawo przewozowe nie przewidują odpowiedzialności za niepodstawienie pojazdu pod załadunek. Regulują to jednak przepisy Kodeksu cywilnego. Przewoźnik, który akceptuje zlecenie transportowe (w dowolny sposób – pisemny lub e-mailowy), zawiera w tym momencie umowę przewozu, zanim jeszcze skieruje pojazd pod adres wskazany przez zleceniodawcę. Oznacza to, że musi podstawić auto pod załadunek.
- co grozi Ci jeśli nie podstawisz samochodu na załadunek,
- czy niepodstawienie pojazdu oznacza odejście od umowy.
- czy za niepodstawienie zapłacić karę umowną.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »