Rząd przygotował projekt ustawy ujednolicający strukturę Inspekcji Transportu Drogowego. Istniejące obecnie 16 wojewódzkich inspekcji, mają zostać włączone do głównej struktury GITD. Trwający dualizm powoduje m.in., że inspektorzy WITD mogą działać tylko na terenie jednego województwa, a ponadto nie mają uprawnień do przeprowadzania niektórych kontroli. Powoduje to konieczność wsparcia przez dodatkowych inspektorów z uprawnieniami oraz wydłuża czas kontroli.
Przeczytaj także:
Wielu przedsiębiorców po otrzymaniu niekorzystnej decyzji z GITD nie odwołuje się od niej. Od składania skargi do sądu odstrasza przekonanie, że proces sądowy będzie długi i kosztowny. Czy rzeczywiście tak jest?
Decyzje, które wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego w sprawach, w których firma naruszyła przepisy związane z transportem drogowym, wydawane są w postępowaniu administracyjnym. W momencie gdy wykorzystamy całą drogę postępowania administracyjnego, czyli wykorzystamy wszystkie dostępne środki zaskarżenia danej decyzji, możemy wystąpić ze skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wszczynając w ten sposób postępowanie sądowo-administracyjne.
Z artykułu dowiesz się:
Główny Inspektorat Transportu Drogowego uruchomił nowy system teleinformatyczny iBTM. Ma on obsłużyć rosnącą liczbę zadań Biura ds. Transportu Międzynarodowego. Szybciej i bez konieczności wychodzenia z firmy, przedsiębiorcy będą mogli uzyskać np. dostęp do wniosków o uzyskanie licencji wspólnotowej, czy jej przedłużenie.
Inspekcja Transportu Drogowego zbiera wszystkie dowody z prowadzonych spraw. Są to m.in. protokoły kontroli, oświadczenia, wykresówki, a także inne dokumenty. Przewoźnikowi przysługuje prawo wglądu do tych dokumentów przez 10 lat. Jak można wykorzystać dowody gromadzone przez ITD, żeby chronić się przed karami?
Najważniejszym dowodem w postępowaniach prowadzonych przez Inspekcję Transportu Drogowego lub policję jest protokół kontroli. Wynika to z tego, że jest to dokument:
Także sądy administracyjne podkreślają w swoich orzeczeniach wagę dowodową protokołu kontroli.
Jakie pomyłki w protokole kontroli mogą podważyć jego wiarygodność?
Kiedy może wystąpić dwukrotne nałożenie kary za to samo przewinienie?
Czy kierowca i szef firmy, mogą być ukarani za to samo?
W postępowaniu administracyjnym gubi się nawet GITD. Otóż, jeśli Inspekcja w jednej decyzji umarza postępowanie w jakimś zakresie i nakłada karę w innym, a w II instancji GITD uchyla tę decyzję – to „odmraża” umorzenie. A to jest powód do podważenia całej decyzji. Jasne? Jeśli nie - to zapraszam do zapoznania się z wyjaśnieniem.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »