Przepisy mówią, że dane z karty kierowcy trzeba zgrywać raz na 28 dni. Według interpretacji ITD liczą się tylko dni zarejestrowanej aktywności, a nie dni kalendarzowe. Jak ustalić, kiedy wypada następny termin na sczytywanie danych? Jak często pobierać dane z tachografu i kart kierowców?
Według przepisów dane z karty kierowcy wczytujemy przynajmniej raz w ciągu 28 dni, ale mają to być dni nie kalendarzowe, tylko dni zarejestrowanej aktywności.
Dane z tachografu, które trzeba sczytywać, powstają w każdym dniu, w którym używana jest karta kierowcy czy też urządzenie rejestrujące (tachograf) podłączone jest do zasilania. Wobec tego tak naprawdę termin na obowiązkowe wczytanie będzie się przesuwał wprzód dla każdego dnia z danymi cyfrowymi.
Oznacza to, że dane zarejestrowane np. w dniu dzisiejszym na karcie kierowcy należy pobrać najpóźniej za 28 dni, licząc z dniem dzisiejszym. Natomiast dane wczorajsze – w okresie 27 dni, licząc od dziś (czyli 28, licząc od wczoraj).
Okres na pobranie danych zarejestrowanych jutro to 29 dni, licząc od dzisiaj (czyli 28, licząc od dnia ich powstania).
Przeczytaj także:
Zgodnie z przepisami dane z karty kierowcy zgrywa się co najmniej co 28 dni, a z tachografu co 90 dni. Istnieją sytuacje, gdy należy to zrobić wcześniej. Sprawdź jakie to zdarzenia?
Do limitu na sczytywanie danych z karty kierowcy liczą się dni „zarejestrowanej działalności”. Czy są nimi wszystkie dni, w których kierowca wykonał wpisy manualne? Nawet takie, gdy kierowca zrobił wpis manualny obejmujący czas urlopu albo zwolnienia lekarskiego?
Przepisy w kilku sytuacjach zwalniają kierowców i pracodawców z obowiązku sczytywania danych z karty kierowcy do tachografu. Jednak nawet w takiej sytuacji pracodawca może to nakazać swoim pracownikom.
Tachograf zbiera oraz przechowuje w pamięci nie tylko dane związane z czasem pracy kierowców, ale również dane dotyczące prędkości pojazdu. Czy jest obowiązek ich zgrywania podczas sczytywania danych z tachografu?
Czy kierowca który posiada kartę kierowcy, tylko i wyłącznie porusza się pojazdem wyłączonym z obowiązku używania tachografu lub w ogóle nie prowadził pojazdu o DMC powyżej 3,5 t, musi sczytywać kartę co 28 dni oraz czy należy sczytywać dane z tachografu co 90 dni? Dodam, że chodzi o działalność z zakresu utrzymania kanalizacji sanitarnej. Jak wygląda natomiast sytuacja przy przewozach tzw. mieszanych?
Często zdarza się, że przedsiębiorcy powierzają sczytywanie danych z kart w ręce kierowców. Obowiązek ten przekazywany jest na podstawie procedury powierzenia zadań - wczytywanie danych z karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego. Jednak może się zdarzyć, że mimo nałożonego obowiązki kierowca nie wczyta danych z karty w przepisowym terminie 28 dni. Jeżeli zostanie zatrzymamy do kontroli przez ITD, to kara zostanie nałożona na właściciela firmy. Jak z tego wybrnąć?
W niektórych województwach zarządzający transportem dostają kary za niesczytywanie danych z tachografu w terminie, w innych nie. Sprawdź, w jakiej sytuacji warto odmówić przyjęcia takiego mandatu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »