Przeczytaj także:
Przepisy wprowadząjące pakiet mobilności dookreśliły, jak liczyć pracę w porze nocnej. Otóż, czas pracy w nocy będzie rozliczany od odpoczynku do odpoczynku. Sprawdź, ile wynoszą obecnie kary za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej oraz jakie podmioty mogą kontrolować kierowcę. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 2 lutego br.
W przypadku pracy w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin. J ak należy rozumieć zwrot „ w danej dobie”? Czy jako dobę od godz. 0.00 do godz. 23.59, czy od pierwszej czynności? Ponadto czy odpoczynek dzienny kasuje czas pracy w godzinach nocnych?
Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, można wpaść w pułapkę, która grozi mandatem od PIP i koniecznością wypłacenia kierowcy zaległych kwot dodatku. Otóż podstawą do obliczenia dodatku nocnego jest minimalne wynagrodzenie za pracę. Kwotę obowiązującego w danym roku minimalnego wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie. Oznacza to, że nawet minuta pracy kierowcy w porze nocnej powoduje, że może on pracować tylko 10 godzin. Jakie elementy wliczane są do pracy kierowcy? Sprawdź.
Z artykułu dowiesz się:
- ile wynosi kara za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej?
- jakie instytucje mogą kontrolować czas pracy ?
- czy ITD może kontrolować czas pracy w nocy kierowców pracujących na umowę o pracę?
Zamiast wynagrodzenia z dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej można wypłacać kierowcy ryczałt – co miesiąc taki sam. Jest to wygodne, ale trzeba uważać na kilka rzeczy. Jakich?
Czy przerwę śniadaniową możesz wliczyć w czas pracy? Czy dopuszczalne są dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd? Czy na pewno wiesz, jak ustalić porę nocną? Między innymi o to najczęściej pytają kierujący ciężarówkami i polscy przewoźnicy drogowi. Przybliżamy wybrane zagadnienia w zakresie czasu pracy kierowcy zawodowego.
Przyjęte pod koniec ubiegłego roku zmiany w ustawie o transporcie drogowym wprowadziły szereg nowych wymagań dla firm wykonujących typowy transport, jak również przewozy na potrzeby własne. Już w pierwszych tygodniach obowiązywania zmian kontrolerzy ITD nakładają wysokie kary, także na naruszenia, które wcześniej nie były sankcjonowane.
Przewidziana dla kierowców pora nocna służy do ustalania ich czasu pracy i powinna obejmować 4 godziny z przedziału od 24.00 do 7.00. Brak określenia pory nocnej powoduje, że inspektor pracy może uznać automatycznie, że wynosi ona 7 godzin. Spowoduje to, że kierowcy będą naruszać normy czasu pracy. W konsekwencji narazi to firmę na kary finansowe.
Brak określenia porty nocnej powoduje, że inspektor pracy może uznać automatycznie, że wynosi ona 7 godzin. Spowoduje to, że kierowcy będą naruszać normy czasu pracy. W konsekwencji narazi to firmę na kary finansowe.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »