Filtruj treść
Filtruj

pomoc drogowa

Ubezpieczenie OCP obejmuje transporty wykonywane pojazdem specjalnym (pomocą drogową)

Ubezpieczenie OCP obejmuje transporty wykonywane pojazdem specjalnym (pomocą drogową)

Pytanie:  Firma planuje zakup autotransportera (lohry) zarejestrowanej jako pomoc drogowa. Dopytaliśmy firmy ubezpieczeniowej, czy przewozy wykonywane tym pojazdem będą objęte ubezpieczeniem OCP przewoźnika. Otrzymaliśmy następującą odpowiedź: „Żeby zaoferować ubezpieczenie oc przewoźnika drogowego, klient powinien spełniać warunki formalne: - posiadać zarejestrowaną działalność transportową PKD 49.41Z, - posiadać wymagane prawem zezwolenia/licencje na wykonywanie zawodu przewoźnika, - przewozić towary/ przesyłki na podstawie listów przewozowych/ listów przewozowych CMR, - w przypadku przewozu samochodów (nowych/ używanych) – ładunki powinny być zaznaczone w polisie ubezpieczeniowej. Do wykonywania przewozu pojazdów powinny być wykorzystywane pojazdy sprawne techniczne i przystosowane do danego rodzaju pojazdu – autotransporterty/ lohry/ lawety – to pojazdy przystosowane do przewozu samochodów. Kwestia kategorii pojazdu przy rejestracji nie ma dla tego ryzyka znaczenia. W ramach OC przewoźnika drogowego nie jest objęta usługa pomocy drogowej/ holowania/ assistance”. Wydaje mi się, że potwierdza to, że w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia podczas przewozu międzynarodowego na podstawie listu CMR, OCP będzie chroniło przewoźnika, dobrze wnioskuję?
Uprawnienia do prowadzenia pomocy drogowej

Uprawnienia do prowadzenia pomocy drogowej (dmc pow. 3,5 t)

Pytanie:  Czy do prowadzenia usług międzynarodowej pomocy drogowej autami (lawetami lub lawetami z przyczepą) o dmc zestawu powyżej 3,5 tony, potrzebna jest licencja międzynarodowa? Czy trzeba zatrudnić osobę z certyfikatem kompetencji zawodowych? Jakie inne uprawnienia są potrzebne do prowadzenia takiej działalności? Czy kierowcy muszą rejestrować na tachografie takie transporty pomocy drogowej (Polska - UE, dmc powyżej 3,5 tony)?

Wydawanie licencji transportowej jest dwuetapowe:

  • należy uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
  • w dalszej kolejności licencję wspólnotową, do której należy zgłosić wszystkie pojazdy wykorzystywane do takiego rodzaju transportów.

Po uzyskaniu tego dokumentu wypis z licencji należy przewozić w pojeździe i okazywać organom kontrolnym.

Odnośnie do korzystania z tachografu w pojeździe/zespole pojazdów o dmc powyżej 3,5 t. istnieje ogólny obowiązek korzystania z tachografu. Natomiast od tej zasady jest pewien wyjątek - w przewozach pojazdami specjalistycznymi pomocy drogowej wyłącznie w promieniu do 100 kilometrów od bazy – nie trzeba stosować tachografu.

W przypadku przewozów międzynarodowych dystans 100 km będzie przekroczony, więc należy rejestrować aktywność kierowcy na karcie do tachografu na całej trasie przejazdu.

Nie ma natomiast znaczenia czy pojazd jest typowym ciągnikiem, czy też jest przystosowany wyłącznie do wykonywania pomocy drogowej.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jak zmieniły się przepisy po 22 maja br.?

Jakie skutki ma przekroczenie dystansu 100 km od bazy przez pomoc drogową?

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x