Tutaj rodzi się też paradoksalna sytuacja wynikająca z faktu, iż do kierowców mają zastosowanie zarówno przepisy rozporządzenia 561/2006 (WE), jak i przepisy ustawy o czasie pracy kierowców.
Paradoks polega na tym, że odpoczynek kierowcy tzw. skrócony lub odpoczynek w załodze (czyli minimum 9 godzinny) przysługuje kierowcy, który wykonuje przewóz drogowy pojazdem podlegającym przepisom rozporządzenia 561/2006 (WE) – z obowiązkiem stosowania tachografu.
Natomiast jak wynika z pytania - dojazd do pojazdu z tachografem odbywał się pojazdem bez tachografu, do którego z kolei mają zastosowanie przepisy ustawy o czasie pracy kierowcy, która przewiduje wyłącznie 11 godzinny odpoczynek dzienny (art. 14 ust. 1 ustawy).
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Zawiadomienie o kontroli w siedzibie firmy transportowej może zawierać zagadkowy załącznik – oświadczenie o popełnieniu w ciągu ostatniego roku poważnego bądź najpoważniejszego naruszenia. Jak wypełnić taki formularz?
Organ licencyjny nie ma potrzeby dowiadywać się o naruszeniach skutkujących wszczęciem procedury oceny dobrej reputacji z oświadczenia przewoźnika, ale w obiegu funkcjonują takie dokumenty. Bywa, że są stosowane jako załączniki do zawiadomienia o kontroli organu, który wydał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.Tego rodzaju prośba organu kontrolnego o przesłanie oświadczenia jest bezzasadna, ponieważ informacje o naruszeniach trafiają do centralnego rejestru KREPTD. To w nim są gromadzone kompletne i aktualne dane dotyczące działalności firm przewozowych i osób zarządzających transportem. A zatem każdy organ licencyjny ma instrumenty do samodzielnego weryfikowania informacji o naruszeniach, nie ma potrzeby żądania od przedsiębiorcy informacji. Jednak oczywiście nie jest w interesie przedsiębiorców narażanie się organom kontrolnym, więc z reguły wypełniają takie oświadczenia. Jak to zrobić?
Co zrobić, gdy otrzymasz zawiadomienie o kontroli ze starostwa?
Jak należy wypełnić oświadczenie o popełnieniu poważnego lub najpoważniejszego naruszenia?
Czy do popełnienia naruszeń trzeba się przyznawać?
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym (obowiązująca od 3 września 2018 r.), wprowadziła wiele zmian w przepisach, z których część wciąż pozostaje jeszcze nieznana. Okazuje się, że jazda bez ważnych badań lekarskich kwalifikuje się jako najpoważniejsze naruszenie (NN), co skutkuje uruchomieniem procedury sprawdzenia reputacji zarządzającego. Kluczowe jest sprawdzenie ważności prawa jazdy – ale nie tak jak myślisz! Uwaga: odkrywamy kolejną tajemnicę utd!
W taryfikatorach kar obowiązujących od 3 września br. oprócz wysokości kary pojawiła się też waga naruszenia. Zależy ona od rodzaju naruszenia, jego ważności i częstotliwości. Naruszenia dużej wagi mogą spowodować utratę dobrej reputacji.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »