Nowelizacja, nad którą trwają prace, to największa zmiana ustawy o transporcie drogowym w ciągu kilku ostatnich lat. Zmiany wynikają głównie z konieczności dostosowania polskich uregulowań do ustawodawstwa unijnego. W ostatecznym projekcie dokonano jeszcze kilku zmian, m.in. zrezygnowano z limitu kar dla kierowców i z nadania PIP takich uprawnień, jakie ma ITD.
W związku z tym, że uchodźcy od wielu miesięcy okupują Calais i Dover, polscy przewoźnicy cały czas muszą bardzo uważać, gdyż są narażeni na poważne problemy. Największym ryzykiem jest to, że imigranci mogą wtargnąć co ciężarówek podczas oczekiwania na promy i pociągi. W e-booku podpowiadamy, jak tego uniknąć i jak się bronić przed ewentualnymi konsekwencjami.
Ministerstwo Rozwoju i Finansów zapowiedziało wprowadzenie tzw. pakietu transportowego. Nowe przepisy mają umożliwić śledzenie przewozów drogowych za pomocą smartfonów. Za ich złamanie będą groziły wysokie kary.
Do walki z wykroczeniami drogowymi Francuzi wykorzystują system dosyć ostrych kar - od mandatów egzekwowanych na miejscu wykroczenia, przez kaucje, po zatrzymanie pojazdów i praw jazdy. Zobacz, kiedy stracisz uprawnienia do kierowania pojazdami we Francji.
Zmiany w przepisach regulujących postępowanie przed sądami administracyjnymi mają na celu uproszczenie i przyspieszenie załatwiania spraw. Na przykład sądy mogą kazać GITD uchylić decyzję WITD oraz nie muszą przekazywać spraw do NSA.
Przepisy umowy ADR na lata 2015-2016 weszły w życie 11 lipca 2015 r., a poprzednia wersja umowy przestała obowiązywać 30 czerwca. Zatem w okresie od 1 do 10 lipca służby kontrolne nie miały prawa nałożyć kar. Jeśli to zrobiły, można skutecznie się odwołać.
Przewoźnik zapłaci za kontrolę tachografu w warsztacie, jeśli okaże się, że doszło do manipulacji przy nim. Ponadto za ingerowanie w pracę tachografu będą groziły wysokie kary.
Taryfikator mandatów przewiduje nowe kwoty. Zapłacimy więcej za m.in. za prowadzenie auta pod wpływem alkoholu oraz złamanie zakazu wjazdu ciężarówek.
Kary za nieuiszczenie e-myta będą mniejsze. Ponadto będą nakładane tylko raz w ciągu doby, bez względu na liczbę przejechanych odcinków.
Za jazdę w niedziele i święta po terytorium Niemiec kierowca zapłaci surowszą niż obecnie karę. Większy mandat zapłaci także właściciel pojazdu. Nowe przepisy wchodzą od 1 maja 2014 r.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »