Jazda w załodze dwuosobowej pozwala kierowcom na wydłużenie okresu rozliczeniowego do 30 godz., a także odebranie krótszego, bo 9 godzinnego odpoczynku. Powstaje jednak pytanie, jak te odstępstwa rozliczać i rekompensować, gdy kierowcy rozdzielają się i prowadzą później pojedynczo. Sprawdź, jak stosować w praktyce przepisy o jeździe w załodze i pojedynczej obsadzie.
Polecamy także:
Przeczytaj także:
Kierowcy są uważani za załogę, jeśli w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu. Przerwę kierowca jadący w załodze może wykorzystać w czasie, gdy pojazd prowadzi drugi kierowca. Sprawdź zasady prowadzenia w załodze.
Pakiet mobilności wprowadził zmiany w zakresie odbierania przerw w prowadzeniu pojazdów w sytuacji, gdy kierowcy wykonują swoje obowiązki pracując w załodze. Nie jest to jednak nowe rozwiązanie, bowiem już wcześniej tożsame zdanie stanowiło przedmiot „WSKAZÓWKI NR 2” wydanej przez Komisję Europejską.
Realizując jazdę w zespole dwóch kierowców wymieniają się za kierownicą co 4,5 godziny. Jeżeli pierwszy kierowca zaliczył 4,5 godz. czystej jazdy to zmiana kierowców jest oczywista. Jeżeli natomiast kierowca na „swojej zmianie” zaliczył 2 godziny innej pracy, 1 godzinę dyspozycji i 1,5 godziny jazdy to czy musi nastąpić zmiana kierowców (razem 4,5 godz.)? Czy dopuszczalna jest sytuacja gdzie jeden z kierowców na „swojej zmianie” zaliczył 2 godz. innej pracy i 4,5 godz. jazdy – następnie się wymienili (razem 6,5 godz.)? Czy wymiana kierowców maksymalnie co 4,5 godz. jest parametrem sztywnym określającym upływ czasu od zarejestrowania pierwszej aktywności, niezależnie jakie aktywności zostały zapisane na karcie kierowcy?
Kierowca wykonujący pojedynczy przewóz osób za granicę może skorzystać z odstępstwa w odebraniu odpoczynku, pod warunkiem że jedzie w załodze, a nie, gdy w aucie jest kilku kierowców. To efekt sprostowania do rozporządzenia nr 1073/2009.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »