Opłaty drogowe nadal mają podlegać decyzji krajów członkowskich, tzn. państwa te same będą decydować czy wprowadzić je na swoim terytorium, czy nie. Jeśli jednak się na to zdecydują, wówczas będą zobowiązane do przestrzegania wspólnych przepisów ustanowionych w dyrektywie o eurowiniecie. Ma to zapobiegać dyskryminacji w międzynarodowych przewozach drogowych.
Rada UE w dniu 9 listopada 2021 r. zatwierdziła zmiany ww. dyrektywy. Przewidują one, że opłaty za czas użytkowania infrastruktury (winiety) zostaną stopniowo wycofane w odniesieniu do pojazdów ciężkich na bazowej sieci TEN-T w ciągu 8 lat od wejścia dyrektywy w życie.
Państwa członkowskie, które stosują wspólny system winiet (np. porozumienie o eurowiniecie), będą mieć dwa dodatkowe lata na jego adaptację lub przerwanie jego stosowania.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie reformy w zakresie winiet planuje UE?
Od kiedy będą wchodzić w życie nowe zasady?
Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie opłat drogowych mających zastąpić system eurowiniet. System ten uznano za niesprawiedliwy. Opłaty mają być pobierane zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, a więc zostaną uzależnione od liczby przejechanych kilometrów i wyemitowanych zanieczyszczeń.
Porozumienie dotyczy sieci dróg TEN-T, którą tworzą najważniejsze z punktu widzenia rozwoju UE połączenia. Na podstawie nowych przepisów państwa członkowskie będą stopniowo wycofywać winiety czasowe od 2029 r. dla ciężarówek i autobusów, zastępując je opłatami drogowymi zależnymi od odległości.
Co stanie się z dotychczasowymi winietami?
Czy państwa będą musiały wprowadzić winiety jednodniowe?
Na jakie zniżki mogą liczyć pojazdy zeroemisyjne?
Komisja Europejska pracuje nad zmianami w systemie winiet obowiązujących w krajach Europy. Celem jest różnicowanie opłat dla pojazdów ciężkich na podstawie emisji CO2. Promowane będzie wprowadzanie na rynek pojazdów o niższych emisjach, co ma pomóc w walce ze zmianami klimatu, zatorami na drogach i wspomóc wydatki na infrastrukturę drogową. Od czego zależeć będą różnice w wysokości opłat?
Już od lipca br. czekają nas podwyżki stawek eurowiniet dla pojazdów z silnikami od Euro 0 do Euro 4. Natomiast dla pojazdów spełniających normę Euro 5, opłaty wzrosną od stycznia 2020 r. Ile zapłacimy? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »