Parlament Europejski zatwierdził normę Euro 7. Tym samym zakończył się ostatni etap wprowadzenia tej normy. Teraz konieczna jest jedynie oficjalna publikacja przepisów. Najprawdopodobniej od połowy 2031 r. nowe ciężarówki będą musiały spełniać jej wymogi.
Przeczytaj także:
Rada UE przyjęła stanowisko w sprawie projektu dotyczącego normy Euro 7. Norma ta ma objąć limity emisji innych niż spaliny (pochodzące z hamulców i opon). Wprowadza także wymagania trwałości akumulatorów w elektrykach. Jednak sprzeciw producentów samochodów spowodował, że złagodzono projekt i odłożono termin jego wejścia w życie.
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało przepisy, które umożliwią wprowadzenie stref czystego transportu w Polsce w oparciu o system CEPiK – m.in. o dane dotyczące normy Euro. W gminach, które wybiorą cyfrowe rozwiązania, oznacza to brak obowiązku naklejania nalepek na szybach pojazdów. Samorządy będą mogły instalować automatyczne systemy kontroli wjazdu. Strefy będą mogły startować od stycznia 2024 r.
We włoskim Piemoncie już we wrześniu br. miały zacząć obowiązywać przepisy pozwalające gminom na wprowadzanie zakazu wjazdu ciężarówkom z silnikami Euro 5. Jednak wprowadzenie nowych przepisów do 15 września 2024 r. Wprowadzenie zakazów mogłoby sparaliżować rynek dostaw towarów w regionie.
Holenderskie ministerstwo transportu opublikowało projekt ustawy wprowadzającej opłaty za poruszanie się po drogach dla samochodów ciężarowych, uzależnione od liczby przejechanych kilometrów. Nie wiadomo dokładnie czy i kiedy projekt wejdzie w życie.
Od 2019 roku na głównych ulicach Berlina zacznie obowiązywać zakaz wjazdu dla pojazdów z silnikami spełniającymi normy starsze niż Euro 6. Które samochody ma objąć zakaz?
Zakaz jest konsekwencją wyroku z 8 listopada 2018 r. wydanego przez sąd administracyjny w Kolonii w sprawie skargi złożonej przez stowarzyszenie Deutsche Umwelthilfe (DUH), organizację pozarządową działającą na rzecz ochrony środowiskowa. Stowarzyszenie zaskarżyło do sądu plan czystego powietrza opracowany przez kraj związkowy Nadrenia Północna-Westfalia, w którym leżą ww. miasta. Sąd uznał, że plan nie gwarantuje szybkiej poprawy jakości powietrza.
Polskie firmy transportowe tylko w pierwszej połowie roku zarejestrowały w naszym kraju o 12% więcej ciężarówek, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego . Nasi przewoźnicy dysponują również jednymi z najbardziej ekologicznych pojazdów — normy Euro 6 spełnia prawie 100 tysięcy ciężarówek w polskich firmach transportowych, a niewiele mniej, bo prawie 80 tysięcy spełnia normę Euro 5 . Sprawdzamy stan floty transportu drogowego w Polsce!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »