Alzacja francuska zmaga się w ostatnim czasie ze wzmożonym ruchem pojazdów ciężarowych. Stało się tak za sprawą 80-procentowej podwyżki opłat drogowych w sąsiadujących Niemczech. Przewoźnicy masowo przenieśli swoje trasy z niemieckiej autostrady A5, na rzecz równoległych, francuskich autostrad A35 oraz A36. Pozwalało to bowiem zaoszczędzić około 50 euro na jednym przejeździe.
Przeczytaj także:
Federalny Urząd ds. Logistyki i Mobilności (BALM) odwołał się od wyroku sądu w Kolonii nakazującego zwrot nienależnie pobranego myta. Niestety oznacza to wydłużenie procedury odzyskania tych środków przez poszkodowanych przewoźników.
Rząd zapowiedział rozszerzenie systemu e-TOLL o nowe odcinki dróg. Ma się to stać w czwartym kwartale bieżącego roku i dotyczyć aż 1400 kilometrów tras. Nie wiadomo natomiast kiedy do myta doliczona zostanie opłata za emisję CO2.
Polecamy także:
Polskie firmy transportowe wygrały przed sądem administracyjnym w Kolonii sprawę dotyczącą opłat drogowych za lata 2016–2020. Otrzymają one część niesłusznie naliczonych opłat, a także wyższe niż się spodziewano odsetki. Wyrok jest nieprawomocny, ale najprawdopodobniej nie będzie zaskarżany.
Dania za półtora roku zrezygnuje z eurowiniet i wprowadzi opłatę drogową dla samochodów ciężarowych uzależnioną od dmc pojazdu i emisji CO2. Różnice będą spore, bo dla zestawu ciężarowego o dmc powyżej 32 ton opłata za emisję CO2 wyniesie od 0,10 DKK (w 5 klasie emisji) do 0,68 DKK (w 1 klasie emisji).
Pisaliśmy o tym:
Chodzi o wdrożenie unijnej dyrektywy o europejskiej usłudze opłaty elektronicznej (EETS). Komisja uznała, że proces ten postępuje w Polsce i Bułgarii zbyt wolno i skierowała przeciwko tym krajom skargę do TSUE. Kara na Polskę prawdopodobnie nie zostanie nałożona, bo odpowiednia ustawa nowelizująca m.in. przepisy ustawy o drogach publicznych właśnie została opublikowana.
Czy Polska otrzyma karę za niewdrożenie EETS? Czy w związku z ETS zostaną podniesione opłaty?
Kraje członkowskie mają rok (do marca 2024) na wprowadzenie systemu opłat drogowych uzależnionego od emisji spalin. Do wprowadzenia myta wg nowej struktury już przygotowują się m.in. Niemcy oraz Austria. Oznacza to ostateczną rezygnację z winiet – w krajach, gdzie są jeszcze stosowane. Opłaty drogowe będą zależne o klasy emisji CO2.
Od czego będzie zależała wysokość myta?
Do czego będzie służył program VECTO?
Parlament niemiecki 25 listopada 2022 r. uchwalił piątą nowelizację ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg federalnych. Zmienia ona taryfy opłat drogowych od 1 stycznia 2023 r.
Od 4 lipca 2022 r. wzrosną opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków. O 1 złoty więcej zapłacą kierowcy samochodów osobowych, a o 5 zł kierowcy samochodów ciężarowych.
Od 1 października w Niemczech weszły w życie nowe stawki e-myta. Przewoźnicy, którzy jeździli po Niemczech, będą mogli złożyć wniosek o zwrot części opłat drogowych za ubiegły rok. Zwolnienie z e-myta przestanie przysługiwać pojazdom na gaz, które nie mają instalacji fabrycznej.
Obniżone zostaną opłaty za korzystanie z autostrad i dróg federalnych w Niemczech. Przyczyną obniżki jest orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 28 października 2020 r. Trybunał stwierdził w nim, że niemieckie opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych były niesłusznie zawyżone, ponieważ jedną z ich składowych były koszty utrzymania drogi, czego nie powinno się doliczać.
Z artykułu dowiesz się:
Czasowa obniżka opłaty elektronicznej ma przyspieszyć rejestrację w systemie e-Toll. Przyspieszeniu rejestracji ma służyć 25% obniżka opłat za przejazd. Przepisy wprowadzające ten bonus zostały przyjęte bez poprawek przez Senat 6 sierpnia 2021 r. i czekają już tylko na podpis prezydenta. Ustawa wejdzie w życie dzień po ogłoszeniu.
Rząd obawia się paraliżu nowego systemu poboru opłat, bo chociaż dzień ostatecznego wyłączenia systemu viaTOLL zbliża się wielkimi krokami, to w nowym systemie zarejestrowało się jak dotąd, niewielu użytkowników.
Z artykułu dowiesz się: jakie ułatwienia dla przewoźników (oprócz obniżki opłaty) przygotował rząd w systemie e-TOLL.
Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie opłat drogowych mających zastąpić system eurowiniet. System ten uznano za niesprawiedliwy. Opłaty mają być pobierane zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, a więc zostaną uzależnione od liczby przejechanych kilometrów i wyemitowanych zanieczyszczeń.
Porozumienie dotyczy sieci dróg TEN-T, którą tworzą najważniejsze z punktu widzenia rozwoju UE połączenia. Na podstawie nowych przepisów państwa członkowskie będą stopniowo wycofywać winiety czasowe od 2029 r. dla ciężarówek i autobusów, zastępując je opłatami drogowymi zależnymi od odległości.
Co stanie się z dotychczasowymi winietami?
Czy państwa będą musiały wprowadzić winiety jednodniowe?
Na jakie zniżki mogą liczyć pojazdy zeroemisyjne?
Od 1 października 2021 r. w Niemczech zwolnienie z opłat drogowych przestanie obejmować pojazdy ciężarowe niefabrycznie doposażone w instalację gazową i zbiorniki na gaz ziemny. Ulga będzie przysługiwała tylko pojazdom z fabryczną instalacją.
Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchamiają nowy system poboru opłat za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich jak i lekkich.
Do ustaw o podatku dochodowym zostanie wprowadzona nowa ulga. Ma ona złagodzić koszty poniesione przez przedsiębiorców transportowych w związku ze zmianą systemu poboru opłat drogowych. Będzie wynosiła 500 zł dla podmiotów, które kupią lub wynajmą urządzenie OBU/ZSL do obsługi systemu e-TOLL.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »