Zgodnie z przepisami kierowcom nie wolno wypłacać dodatków do wynagrodzenia uzależnionych od ilości przejechanych kilometrów - jeżeli może to pogorszyć bezpieczeństwo jazdy. Natomiast jeśli nie stanowi to zagrożenia dla bezpieczeństwa, to można taki system stosować? Sprawdzamy.
Przepisy europejskie oraz krajowe zakazują wypłaty jakichkolwiek składników wynagrodzenia uzależnionych m.in. od liczby przejechanych kilometrów. Te przepisy nie wprowadzają jednak kategorycznego zakazu. Przewidują, że nie może być stosowana taka forma wynagradzania, jeżeli jej zastosowanie może wpływać na bezpieczeństwo na drogach lub może w jakkolwiek sposób zachęcać do naruszania przepisów. W praktyce w przypadku zawodowych kierowców zaleca się niestosowanie takiej metody wynagradzania, ponieważ może mieć to negatywne skutki w wielu sytuacjach.
Przeczytaj także:
Czy ryczałt i nadgodziny są wliczane do minimalnego wynagrodzenia?Wynagrodzenie kierowców busa do 3,5 t we FrancjiJak rozliczyć wynagrodzenia kierowców w firmie?Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?
Z artykułu dowiesz się:
Dlaczego został wprowadzony zakaz wynagradzania kierowców w zależności od przejechanych kilometrów?
W jakich sytuacjach kontrolerzy będą badać te powiązania w dokumentach?
Jak firmy bronią się przed oskarżeniem o wypłacanie dodatków kilometrowych?
Diety i ryczałty noclegowe nie będą przysługiwały kierowcom. Z ustawy o czasie pracy kierowców usunięte zostaną przepisy dotyczące indywidualnego rozkładu czasu pracy. Przewoźnicy międzynarodowi transportujący pojazdami od 2,5 do 3,5 t będą mieli obowiązek uzyskiwania licencji na transport. Rząd opublikował projekt zmian w przepisach, związanych z wejściem w życie kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.
Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. o ryczałtach za noclegi wypłacanych kierowcom. Zmiany zostaną wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców, ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz ustawie o tachografach.
Zmiany w wynagrodzeniach
Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o pensje kierowców. Z ustawy o czasie pracy kierowców zostaną usunięte przepisy o podróżach służbowych.
Dodany natomiast będzie przepis, który przewiduje, że kierowca odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy - nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy.
To oznacza, ze kierowcom nie będą już przysługiwały nieoskładkowane i nieopodatkowane należności z tytułu podróży służbowych.
jak będzie wyglądało wynagrodzenie kierowców po 2 lutego 2022 r. w transporcie międzynarodowym,
jakie zmiany zajdą w ewidencjonowaniu czasu pracy,
jak zmienią rozkłady czasu pracy.
Kierowcy jeżdżący do Niemiec i Austrii często dostają dodatek wypłacany jako wyrównanie wynagrodzenia do poziomu stawki minimalnej. Czy można go wliczać do polskiej minimalnej?
Pracodawcy często nie zdają sobie sprawy, że niektóre rodzaje premii i nagród dla kierowców są zabronione. Na rynku brakuje kierowców, więc firmy transportowe starają się zaoferować dodatkowe pieniądze. Jak nagradzać, ale tak by nie łamać przepisów?
Przy rozliczaniu nadgodzin kierowców, bardzo popularnym błędem popełnianym przez pracodawców, jest nieprawidłowe obliczenie wynagrodzenia. Powodem jest pomylenie nadgodzin dobowych ze średniotygodniowymi. Na czym on polega? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »