Diety przysługują wyłącznie kierowcom wykonującym transport towarów lub osób na terenie Polski. Kierowcy wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie są w podróży służbowej i nie przysługują im diety ani ryczałty. Wyjaśniamy, którym kierowcom przysługują diety – w zależności od zapisów w umowach o miejscu wykonywania pracy.
Polecamy także:
Zmiany w dietach kierowców, zakaz pracy u konkurencji, jednolite diety 20 euro za dzień na trasach międzynarodowych – to tylko niektóre ze zmian zawarte w projekcie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Ustawa procedowana jest w Sejmie, ale nie wiadomo czy zostanie uchwalona przed końcem kadencji.
To już pewne – dieta z tytułu podróży krajowej od 1 stycznia 2023 r. wzrośnie z 38 do 45 zł. Dieta wypłacona w takiej wysokości kierowcy wykonującemu przewozy po Polsce będzie zwolniona z podatku i składek ZUS.
Od 1 stycznia 2023 r. dieta z tytułu podróży krajowej zostanie podniesiona z 38 do 45 zł. To oznacza, że kwota diety wypłacona w tej wysokości nie będzie podlegała opodatkowaniu ani oskładkowaniu.
W ubiegłym miesiącu wzrosła wysokość diet od krajowej podróży służbowej. Rząd planuje jednak kolejną podwyżkę. Od stycznia 2023 r. ponownie ma wzrosnąć wysokość diet krajowych z 38 zł do 45 zł. Ponadto zmiany przewidziane są także dla diet zagranicznych (nie obowiązują one kierowców ciężarówek w ruchu międzynarodowym). Powodem tak szybkiej kolejnej podwyżki jest - wysoka inflacja.
Z artykułu dowiesz się:
Zapraszamy do odsłuchania całości podcastu. Kliknij w link poniżej.
Od 28 lipca 2022 r. dieta za dobę podróży krajowej wzrosła z 30 do 38 zł. Razem z dietą wzrosła więc również wysokość ryczałtów noclegowych. Diety przysługują kierowcom, którzy wykonują przewozy towarów i osób na terenie Polski.
Od 28 lipca 2022 r. dieta za dobę podróży krajowej wzrośnie do 38 zł. Obecnie wysokość diety jest równa 30 zł. Diety przysługują kierowcom, którzy wykonują przewozy towarów i osób na terenie Polski.
Właściciel firmy może dla kierowców ustalić inne kwoty diet i ryczałtów noclegowych niż wynikające z przepisów (rozporządzenia o podróżach służbowych). Pamiętaj tylko, że jeśli się na to zdecydujesz, musisz przestrzegać kilku zasad.
Zgodnie z przepisami diet i ryczałtów nie trzeba wypłacać w wysokości przewidzianej w rozporządzeniu o podróżach służbowych, można ustalić w swojej firmie własne stawki. Trzeba jednak zapisać to w przepisach wewnętrznych – układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania, umowach o pracę.
Swoje stawki diet i ryczałtów z reguły wprowadzają pracodawcy, którzy nie mogą sobie pozwolić, aby płacić te świadczenia w pełnej wysokości, wynikającej z rozporządzenia o podróżach służbowych. Robi tak też sporo pracodawców, których stać na taki poziom świadczeń, ale ustalają samodzielnie ich wysokość i zasady naliczania po to, by uprościć sobie kwestię rozliczeń z kierowcami.
W jakiej wysokości można bezpiecznie ustalić wysokość ryczałtu dla kierowców?
O czym należy pamiętać ustalając wysokość należności inną niż w rozporządzeniu?
Jak zapisać diety i ryczałty w regulaminie wynagradzania?
Rekompensatę dla kierowcy za podróż międzynarodową trzeba oskładkować. Tak zdecydował ZUS w Lublinie. To zła wiadomość dla przedsiębiorców, którzy chcieli wypłacać taki składnik wynagrodzenia kierowcom od lutego 2022 r., gdy wejdą w życie nowe przepisy o delegowaniu. Wynagrodzenia kierowców będą więc w pełni oskładkowane i opodatkowane.
Wielu przedsiębiorców, wykonujących przewozy międzynarodowe, zastanawia się, jak poradzić sobie z nowymi unijnymi przepisami o delegowaniu kierowców, które wejdą w życie 2 lutego 2022 r.
Od tego dnia polscy kierowcy, wykonujący przewozy kabotażowe i cross-trade (przewozy inne niż tranzytowe oraz dwustronne), będą musieli dostawać takie samo wynagrodzenie, jak kierowcy z krajów, przez które przejeżdżają.
Do tego wynagrodzenia nie będzie można zaliczyć diet ani ryczałtów noclegowych.
Z artykułu dowiesz się – dlaczego dodatek za rozłąkę zostanie oskładkowany i tym samym nie zastąpi ryczałtu dla kierowców.
Czy powinno się wypłacać dla kierowców ryczałty za nocleg? Jeśli tak, to jaka powinna być jego wielkość, przy ustaleniu przez firmę diety 39 euro za dobę niezależnie od kraju.
Podróż zagraniczna często zaczyna się w kraju. W takiej sytuacji część krajową i zagraniczną należy rozliczać odrębnie. Uwaga – teoretycznie ryczałt noclegowy w czasie podróży po kraju, nie przysługuje kierowcom, którzy wykonują przewozy nocą, a śpią w dzień. Sprawdź jak w praktyce rozliczać podróże w kraju i za granicą.
Kierowcom zatrudnianym na podstawie umów cywilnoprawnych nie musisz wypłacać diet i ryczałtów za noclegi. Jednak warto uregulować w umowach zlecenia kwestię zwrotu wydatków.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »