Przeczytaj także:
Dowód dostawy (lieferschein) to dokument, który często jest dołączany do listu przewozowego. Jeśli jednak spedytor odmówi Ci zapłaty z tego powodu, że na dostarczonym przez kierowcę dowodzie dostawy nie ma pieczątki odbiorcy, nie daj się oszukać. Spedytor nie prawa odmówić zapłaty w takiej sytuacji.
Lieferschein to dokument, który stanowi dowód dostawy. Najczęściej używany jest w krajowych przewozach po Niemczech, ale zdarza się często, że spedycje stosują go również w przewozach międzynarodowych – jako załącznik do listu przewozowego.
Używanie elektronicznych listów przewozowych jest coraz powszechniejsze. O zaletach takiego rozwiązania pisaliśmy już wielokrotnie. Mimo to e-CMR-y to wciąż tylko kilka procent listów przewozowych wystawionych w Europie.
Stosowanie elektronicznych listów przewozowych jest coraz powszechniejsze. O zaletach takiego rozwiązania pisaliśmy już wielokrotnie. Pomimo tego całkowity udział e-CMR stanowi dopiero kilka procent listów przewozowych wystawionych w Europie.
Przedstawiamy upoważnienie w jęz. angielskim do odbierania towaru z magazynu nadawcy (FCA). Upoważnienie pozwala na wystawianie za odbiorcę dokumentów CMR i podpisywania si ę w polu Nadawca.
Proszę o pomoc w poprawnym wypełnieniu dokumentu CMR. Współpracujemy z odbiorcą zza granicy na zasadach EXW, czyli sami odbierają towar. Płatnikiem za towar jest firma z Holandii, a destynacją jest Rosja. Klient nie przesyła nam dokumentów przewozowych, jedynie pomagamy je wystawiać, a jednak mamy wątpliwości co do ich poprawności. Czy w polu nadawca / odbiorca (1-2 na CMR) powinny być dane firmy z Holandii (bo to ona kupuje towar), a w polu 3 miejsce przeznaczenia - Rosja? Czy też w polu 1 - dane z Holandii, a w polu 2 i 3 - dane odbiorcy w Rosji? A może jeszcze inaczej i należy ustalić (i tym zawsze się sugerować) kto jest płatnikiem - nie za towar a za transport - i tego dane należy wpisać jako odbiorcy w polu 2, a w polu 3 jako miejsce przeznaczenia zawsze miejsce gdzie trafia towar? Czy ulegając sugestiom klienta, aby w CMR wpisywać tylko dane odbiorcy z Rosji (który powiedzmy jest tylko miejscem dostawy) narażamy swoją firmę na konsekwencje związane z niewłaściwymi danymi w dokumentach? Na kim spoczywa w takich sytuacjach odpowiedzialność?
Wiele wskazuje na to, że Polska ratyfikowała protokół dodatkowy do konwencji CMR w sprawie elektronicznego listu przewozowego w niewłaściwym trybie. Co to może oznaczać? Zapewne opóźnienia we wdrożeniu oraz niepewność stosowania e-CMR.
Operator logistyczny zaopatruje stacje paliw w produkty spożywcze, w tym także w towary objęte akcyzą – papierosy i alkohol. Jedna ze stacji zlokalizowana jest przy granicy z Niemcami, niestety, aby tam dojechać, trzeba wjechać ok. 20 km w głąb Niemiec i nawrócić. Kierowca, jadąc w trasę, ma przy sobie zawsze dowód dostawy, na którym znajduje się szczegółowy wykaz oraz ilość dostarczanego towaru, a także list przewozy CMR. Niestety przy pierwszej kontroli służby celnej po stronie niemieckiej wyszły braki w dokumentach. Kierowca dowiedział się, że powinien mieć przy sobie uproszczony dokument towarzyszący (wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie produktów akcyzowych służących do konsumpcji). Usłyszał także, że w niektórych przypadkach wymagany może być konwój. Czy to prawda?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »