Za dzień roboczy kierowcy rozumiemy okres od rozpoczęcia do zakończenia pracy. Nie ma tu znaczenia doba zegarowa. Przerwa oznacza okres - w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy - wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku. Sprawdź jak je planować.
Obowiązek wykonania przerw wynika z dwóch podstawowych aktów prawnych, tj.:
ustawy o czasie pracy kierowców oraz
rozporządzenia nr 561/2006 (WE) lub umowy AETR w przypadku przewozów poza UE.
Te akty prawne w różny sposób regulują przerwy kierowcy. Jeżeli kierowca będzie wykonywał przewóz pojazdem z tachografem, wtedy będą obowiązywały postanowienia:
ustawy o czasie pracy kierowców – w zakresie przerw w czasie pracy oraz
rozporządzenia nr 561/2006 (WE) – w zakresie przerw w okresach prowadzenia pojazdu.
Kierowca ma obowiązek wykorzystania co najmniej 45 minutowej przerwy po okresie prowadzenia pojazdu trwającym maksymalnie 4,5 godziny. Tak wynika z rozporządzenia nr 561/2006 (WE). Dodatkowo przepis daje możliwość podzielenia przerwy na dwie części trwające:
co najmniej 15 minut – pierwsza i
co najmniej 30 minut – druga.
Korzyści
Jak planować przerwy i odpoczynki w pracy kierowcy?
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu,możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu. Wyślij SMS o treści: WPR na numer 92568. Otrzymasz zwrotnego sms'a z kodem, który wpisz w poniższe pole. Koszt SMSa: 29 zł netto (35.67 zł brutto)
Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym