Od 21 sierpnia br. w ciężarówkach montowane będą inteligentne tachografy 2 generacji. Wyposażone one będą w m.in.: automatyczną rejestrację przekroczeń granic, rejestrację miejsc załadunku/rozładunku oraz rejestrację rodzaju przewozu (osób/ładunków). Skutkiem tego, kierowcy nie posiadający najnowszego tachografu - nie będą mogli wykonać w ramach przewozu bilateralnego dodatkowych 2 przewozów typu cross trade bez spełnienia obowiązków wynikających z delegowania (zgłoszenie do IMI, wypłata średniego wynagrodzenia dla danego kraju itp). Nie będzie miał zatem zastosowania wyjątek określony w art. 1 ust. 3 akapit 3 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2020/1057 z 15 lipca 2020 r.
W toku prac legislacyjnych nad dyrektywą 2020/1057 wielokrotnie zmieniał się kształt przepisów, jak również ogólne podejście do problematyki stosowanych odstępstw czy wyłączeń z zakresu dyrektywy.
Ostatecznie przyjęta treść umożliwia stosowanie odstępstw w następujący sposób:
Odstępstwa dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim i czwartym niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do dnia, od którego pojazdy po raz pierwszy rejestrowane w państwie członkowskim, zgodnie z art. 8 ust. 1 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 165/2014, mają być wyposażone w inteligentne tachografy spełniające wymogi rejestrowania przekraczania granic i dodatkowych czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia (21 sierpnia 2023 r.).
Od tego dnia odstępstwa dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim i czwartym niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do kierowców korzystających z pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy zgodnie z art. 8, 9 i 10 tego rozporządzenia.
Przeczytaj także:
Inteligentne tachografy 2-giej generacji mają zapewnić szereg nowych funkcjonalności i rozwiązań. Trzeba jednak pamiętać, że rozporządzenie 165/2014 już od samego początku swojego obowiązywania (czyli od 2014 roku) stanowiło w swej treści o inteligentnych tachografach.
W mojej ocenie - popartej brzmieniem przepisów - nie jest wykluczone, że tachografy inteligentne 1-szej generacji spełniają warunki wynikające z art. 8, 9 i 10 rozporządzenia 165/2014 (a przynajmniej mogą je spełniać po zaktualizowaniu oprogramowania).
Myślę, że dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie informacji od producenta urządzenia rejestrującego aktywność kierowców czy to konkretne urządzenie zainstalowane w pojeździe spełnia warunki zastrzeżone w art. 8, 9 i 10 rozporządzenia 165/2014.
Począwszy od 21 sierpnia 2023 r. dalsze stosowanie odstępstw nie będzie możliwe w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w tachografy analogowe i tachografy cyfrowe (nieinteligentne).
Wątpliwości – czy będzie dozwolone odstępstwo dla przewozów bilateralnych - dotyczą więc wyłącznie tachografów inteligentnych 1-szej generacji. Urządzenia takie – zgodnie z przepisami – montowane są w pojazdach od 15 czerwca 2019 r.
Harmonogram wymiany tachografów:
Przypominamy też, że zgodnie z przepisami, firmy transportowe zobowiązane są do wymiany tachografów w pojazdach na urządzenia inteligentne 2-gen. Oto terminy wymiany urządzeń:
Przepisy te dotyczą tylko transportu międzynarodowego, nie trzeba wymieniać urządzeń w pojazdach używanych w ruchu krajowym.
Niemniej oznacza to, że w ciągu dwóch lat przewoźnicy w ruchu międzynarodowym, będą musieli wymienić wszystkie dotychczasowe tachografy: analogowe, cyfrowe (nieinteligentne) oraz cyfrowe inteligentne 1 generacji – na inteligentne 2 generacji (najpóźniej do 21 sierpnia 2025 r.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: