Filtruj treść
Filtruj

Jakie zmiany w przewozach bilateralnych nastąpią po 21 sierpnia 2023 r.?

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 21 sierpnia 2023
tachograf

Od 21 sierpnia br. w ciężarówkach montowane będą inteligentne tachografy 2 generacji. Wyposażone one będą w m.in.: automatyczną rejestrację przekroczeń granic, rejestrację miejsc załadunku/rozładunku oraz rejestrację rodzaju przewozu (osób/ładunków). Skutkiem tego, kierowcy nie posiadający najnowszego tachografu - nie będą mogli wykonać w ramach przewozu bilateralnego dodatkowych 2 przewozów typu cross trade bez spełnienia obowiązków wynikających z delegowania (zgłoszenie do IMI, wypłata średniego wynagrodzenia dla danego kraju itp). Nie będzie miał zatem zastosowania wyjątek określony w art. 1 ust. 3 akapit 3 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2020/1057 z 15 lipca 2020 r.

W toku prac legislacyjnych nad dyrektywą 2020/1057 wielokrotnie zmieniał się kształt przepisów, jak również ogólne podejście do problematyki stosowanych odstępstw czy wyłączeń z zakresu dyrektywy.

Odstępstwa tylko dla pojazdów z tachografami 2-gen

Ostatecznie przyjęta treść umożliwia stosowanie odstępstw w następujący sposób:

Odstępstwa dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim i czwartym niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do dnia, od którego pojazdy po raz pierwszy rejestrowane w państwie członkowskim, zgodnie z art. 8 ust. 1 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 165/2014, mają być wyposażone w inteligentne tachografy spełniające wymogi rejestrowania przekraczania granic i dodatkowych czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia (21 sierpnia 2023 r.).

Od tego dnia odstępstwa dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim i czwartym niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do kierowców korzystających z pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy zgodnie z art. 8, 9 i 10 tego rozporządzenia.

Czy tachografy 1-gen będą spełniać nowe przepisy?

Inteligentne tachografy 2-giej generacji mają zapewnić szereg nowych funkcjonalności i rozwiązań. Trzeba jednak pamiętać, że rozporządzenie 165/2014 już od samego początku swojego obowiązywania (czyli od 2014 roku) stanowiło w swej treści o inteligentnych tachografach.

W mojej ocenie - popartej brzmieniem przepisów - nie jest wykluczone, że tachografy inteligentne 1-szej generacji spełniają warunki wynikające z art. 8, 9 i 10 rozporządzenia 165/2014 (a przynajmniej mogą je spełniać po zaktualizowaniu oprogramowania).

Myślę, że dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie informacji od producenta urządzenia rejestrującego aktywność kierowców czy to konkretne urządzenie zainstalowane w pojeździe spełnia warunki zastrzeżone w art. 8, 9 i 10 rozporządzenia 165/2014. 

Co w przypadku tachografów analogowych i cyfrowych?

Począwszy od 21 sierpnia 2023 r. dalsze stosowanie odstępstw nie będzie możliwe w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w tachografy analogowe i tachografy cyfrowe (nieinteligentne).

Wątpliwości – czy będzie dozwolone odstępstwo dla przewozów bilateralnych - dotyczą więc wyłącznie tachografów inteligentnych 1-szej generacji. Urządzenia takie – zgodnie z przepisami – montowane są w pojazdach od 15 czerwca 2019 r.

Harmonogram wymiany tachografów:

Przypominamy też, że zgodnie z przepisami, firmy transportowe zobowiązane są do wymiany tachografów w pojazdach na urządzenia inteligentne 2-gen. Oto terminy wymiany urządzeń:

  • do 31 grudnia 2024 roku - należy wymienić tachografy we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy sprzed czerwca 2019 roku - czyli analogowe oraz cyfrowe (nie inteligentne)
  • do 21 sierpnia 2025 roku - należy wymienić tachografy we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy inteligentne 1-wszej generacji.

Przepisy te dotyczą tylko transportu międzynarodowego, nie trzeba wymieniać urządzeń w pojazdach używanych w ruchu krajowym.

Niemniej oznacza to, że w ciągu dwóch lat przewoźnicy w ruchu międzynarodowym, będą musieli wymienić wszystkie dotychczasowe tachografy: analogowe, cyfrowe (nieinteligentne) oraz cyfrowe inteligentne 1 generacji – na inteligentne 2 generacji (najpóźniej do 21 sierpnia 2025 r.

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x