W przypadku nie zawarcia porozumienia pomiędzy Unią Europejską a Wielka Brytanią dotyczącego dostępu do rynku przewozów towarowych, firmy transportowe po zakończeniu okresu przejściowego, tj. od 1 stycznia 2021 r. nie będą już mogły korzystać z licencji wspólnotowych na przewozy towarowe do tego kraju. Co wtedy należy zrobić?
Sposobem na dalsze wykonywanie przewozów do Wielkiej Brytanii może być wtedy zezwolenie Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu czyli zezwolenie EKMT (zamiennie stosowany jest skrót CEMT pochodzący od Conférence Européenne des Ministres des Transports).
Przeczytaj także:
Brexit: od 1 stycznia 2021 r. etapowy start kontroli granicznych
Zezwolenie to, popularne na kierunkach wschodnich, umożliwia wykonywanie nieograniczonej liczby międzynarodowych przewozów pomiędzy poszczególnymi państwami będącymi członkami EKMT, jak również w tranzycie przez ich terytoria.
Zezwolenie to jest ważne dla wszystkich pojazdów należących do przewoźnika, lecz za każdym razem może z niego korzystać wyłącznie jeden pojazd.
Co również istotne zezwolenie EKMT nie upoważnia do wykonywania transportu wewnątrzkrajowego w państwie członkowskim, a także nie ma zastosowania w krajach nienależących do EKMT.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: