CERTYFIKOWANE WARSZTATY: Rozliczanie czasu pracy kierowcy Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
Filtruj treść
Filtruj

Zdalna kontrola tachografów - pierwsze wpadki

Dodano: 16 czerwca 2021
Zdalna kontrola pojazdu

Śląska ITD testuje prototyp systemu zdalnej kontroli tachografów. W przypadku jednej z ostatnich kontroli system poinformował o kierowcy jadącym bez karty w tachografie. Konsekwencje kontroli to mandat dla kierowcy (2000 zł), oraz wszczęte postępowania w sprawie nałożenia kar na przewoźnika (6500 zł) oraz na osobę zarządzającą transportem (500 zł).

Pojazd zatrzymano do weryfikacji tego zgłoszenia. Naruszenie to potwierdziło się, a ponadto stwierdzono jeszcze dwie inne nieprawidłowości.

Jedne z ostatnich działań kontrolnych inspektorów z Katowic obejmowały testowanie systemu do wczesnego, zdalnego wykrywania możliwych przypadków manipulacji lub niewłaściwego używania tachografów.

Śląski inspektorat jako pierwszy w Polsce testuje tego typu system, który składa się z anteny DSRC, kamery oraz oprogramowania. Antena komunikuje się z tachografem przejeżdżającego w jej zasięgu pojazdu, kamera wykonuje zdjęcie tego pojazdu, a oprogramowanie z odpowiednim interfejsem wyświetla odczytane z tachografu dane oraz obraz pojazdu.

 

System udało się w praktyce przetestować na autostradzie A4 w Gliwicach w pobliżu bramek poboru opłat (PPO Żernica).

Brak karty kierowcy

Tachograf jednego z pojazdów wysłał sygnał do anteny DSRC o tym, że nie ma w nim zalogowanej karty kierowcy. Inspektor oczekujący tuż za bramkami odczytał te dane na monitorze komputera, obejrzał fotografię tego pojazdu, a następnie zatrzymał go do szczegółowej kontroli.

Naruszenie związane z jazdą bez karty jak najbardziej się potwierdziło. Kierowca zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej 7 ton wykonywał międzynarodowy transport drogowy i – jak się okazało – od około 3 godzin czasu jazdy nie rejestrował swoich aktywności na karcie za pomocą tachografu.

Ponadto stwierdzono, iż ostatnia kalibracja urządzenia rejestrującego nie została wykonana zgodnie z przepisami, oraz że kierowca nie został wyposażony w wypis z licencji przewoźnika.

Konsekwencje kontroli to mandat dla kierowcy (2000 zł), oraz wszczęte postępowania w sprawie nałożenia kar na przewoźnika (6500 zł) oraz na osobę zarządzającą transportem (500 zł).

Czy to koniec „losowych” kontroli?

Czy to będzie oznaczać koniec „losowego” zatrzymywania pojazdów do kontroli? Zapewne jeszcze nie, ale używanie takiego sprzętu w przyszłości mocno skupi uwagę inspektorów na kierowcach, którzy dopuszczają się manipulacji lub nieprawidłowego używania tachografów i ograniczy czas poświęcony na sprawdzanie kierowców bez naruszeń.

Kiedy wymiana tachografów na „inteligentne”?

Przypominamy, że zgodnie z pakietem mobilności już w II półroczu 2024 r. (konkretna data zostanie podana w oddzielnym rozporządzeniu, które dopiero będzie wydane):

  • obecnie używane tachografy cyfrowe i analogowe będzie trzeba wymienić na inteligentne tachografy II generacji (rejestrujące przekraczanie granic oraz załadunki i rozładunki),
  • obowiązkowe montowanie inteligentnych tachografów II generacji w nowych pojazdach.

Źródło: katowice.witd.gov.pl

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x