Transport odpadów niebezpiecznych stanowi wyzwanie, ponieważ zarówno sposób przewozu, jak i sposób lokowania odpadów w środku transportu musi uwzględniać właściwości fizyko-chemiczne odpadów. Często popełnianym błędem jest stwierdzenie, że każdy odpad niebezpieczny podlega procedurze przewozu towarów niebezpiecznych (ADR). Uznanie odpadu za niebezpieczny następuje na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o odpadach oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1357/2014.
Korzyści
- Czy są odpady niebezpieczne, które nie podlegają pod ADR?
Przeczytaj także:
- Wybuchowe
- Utleniające
- Łatwopalne
- Drażniące
- Działanie toksyczne na narządy docelowe (STOT) lub zagrożenie spowodowane aspiracją
- Ostra toksyczność
- Rakotwórcze
- Żrące
- Zakaźne
- Działające szkodliwie na rozrodczość
- Mutagenne
- Uwolnienie gazów o ostrej toksyczności
- Uczulające
- Ekotoksyczne
- Odpady mogące wykazywać niebezpieczne właściwości wymienione powyżej, które nie były bezpośrednio widoczne w odpadach pierwotnych
Jakie są kryteria klasyfikacji ADR?
Natomiast warunkiem podlegania pod przepisy ADR jest spełnienie przez materiał kryteriów klasyfikacji do przynajmniej jednej z klas niebezpieczeństwa:
- Klasa 1 Materiały i przedmioty wybuchowe
- Klasa 2 Gazy
- Klasa 3 Materiały ciekłe zapalne
- Klasa 4.1 Materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone
- Klasa 4.2 Materiały samozapalne
- Klasa 4.3 Materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne
- Klasa 5.1 Materiały utleniające
- Klasa 5.2 Nadtlenki organiczne
- Klasa 6.1 Materiały trujące
- Klasa 6.2 Materiały zakaźne
- Klasa 7 Materiały promieniotwórcze
- Klasa 8 Materiały żrące
- Klasa 9 Różne materiały i przedmioty
W związku z powyższym nie każdy odpad, który został zaklasyfikowany przez wytwórcę jako niebezpieczny będzie podlegał przepisom ADR. Z drugiej strony część odpadów klasyfikowanych jako inne niż niebezpieczne będzie podlegała przepisom ADR.
Przykład
Przykładem jest odpad w postaci zużytych akumulatorów litowo-jonowych, który jest klasyfikowany w „bezpiecznym” kodzie 16 06 05 (inne baterie i akumulatory), który często – choć nie zawsze – podlega przepisom transportu ADR.
Transportując odpady niebezpieczne należy w pierwszej kolejności ustalić, czy odpad podlega przepisom ADR. Jeżeli podlega – nie będą miały zastosowania przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów i konieczne będzie stosowanie wymagań ADR.
Wymagania ADR należy analizować indywidualnie dla każdego rodzaju odpadu. Przykładowo, dla odpadów w postaci wspomnianych powyżej zużytych baterii litowo-jonowych, dobrą praktyką jest stosowanie pojemników wypełnionych wermikulitem, który zabezpiecza przed ewentualną emisją do środowiska.
Co jeśli odpad nie podlega pod ADR?
W przypadku, gdy transport odpadu nie podlega przepisom ADR – należy stosować przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów:
- Odpady niebezpieczne mogą być transportowane jednocześnie z odpadami innymi niż niebezpieczne, w sposób uniemożliwiający ich kontakt.
- Transport odpadów odbywa się w sposób uniemożliwiający mieszanie poszczególnych rodzajów odpadów, z wyjątkiem, gdy strumień zmieszanych rodzajów odpadów w całości jest kierowany do przetwarzania w tym samym procesie.
- Transport odpadów odbywa się w sposób uniemożliwiający rozprzestrzenianie się odpadów poza środki transportu, w szczególności ich wysypywanie, pylenie i wyciek oraz ograniczający do minimum uciążliwość zapachową.
- Transport odpadów odbywa się w sposób ograniczający do minimum oddziaływanie czynników atmosferycznych na odpady, jeżeli mogą one spowodować negatywne oddziaływanie transportowanych odpadów na środowisko lub życie i zdrowie ludzi.
- Transportowane odpady, w szczególności w pojemnikach lub workach, układa się lub umocowuje w środkach transportu w taki sposób, aby zapobiec ich przemieszczaniu i przewracaniu.
- W przypadku zmiany rodzaju transportowanych odpadów, przed transportem odpadów należy upewnić się, że środki transportu nie zawierają pozostałości po poprzednim transporcie odpadów, chyba że pozostałości po poprzednim transporcie odpadów nie wpłyną na właściwości transportowanych odpadów w sposób powodujący zagrożenie dla środowiska lub życia i zdrowia ludzi.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U.2022 poz. 699 t.j.), rozporządzenia Komisji (UE) nr 1357/2014, rozporządzenie ministra środowiska z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów (Dz.U.2016 poz. 1742)
Autor: Aleksandra Gembora
specjalista ds. ochrony środowiska, absolwentka międzywydziałowych studiów ochrony środowiska w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie w organach administracji państwowej. Obecnie na stanowisku Head of Environmental Compliance w RLG Systems Polska Sp. z o.o. zajmuje się monitorowaniem szybko zmieniających się przepisów prawnych, wspieraniem przedsiębiorców we właściwej realizacji obowiązków z zakresu ochrony środowiska, w tym także pomocą w przypadku kontroli.