Obecnie za stan techniczny pojazdu odpowiada nie tylko kierowca. Karę zapłaci również zarządzający transportem oraz firma transportowa. Sprawdź co w zakresie stanu technicznego pojazdów zmieniła nowelizacja ustawy o transporcie drogowym obowiązująca od 3 września br.
Do tej pory za stan techniczny pojazdu odpowiadał tylko kierowca – mimo, że nie on był jego właścicielem!
Otóż, wobec kierowcy sytuacja sięnie zmieniła, ale przewidzianokary finansowe zarówno dla zarządzającego transportem, jak też dla firmy.
Oto, nowe sankcje dla zarządzającego transportem - za następujące przewinienia:
Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem: |
Kara |
Kwalifikacja |
1. Nieposiadającym ważnego aktualnego badania technicznego potwierdzającego zdatność do ruchu |
200 zł |
NN |
2. Posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia zakwalifikowaną jako niebezpieczna |
500 zł |
NN |
3. który nie został wyposażony w wymagany tachograf |
2.000 zł |
NN |
4. który nie posada ogranicznika prędkości lub w którym ogranicznik prędkości został odłączony |
2.000 zł |
NN |
5. z zainstalowanym urządzeniem ograniczania prędkości niespełniającym stosownych warunków technicznych |
1.000 zł |
BPN |
6. z zainstalowanym urządzeniem ograniczania prędkości, które nie zostało zamontowane przez zatwierdzony warsztat |
500 zł |
PN |
7. z zainstalowanym nielegalnym urządzeniem, które może fałszować dane w urządzeniu ograniczania prędkości lub z zainstalowanym niezalegalizowanym urządzeniem ograniczania prędkości |
2.000 zł |
NN |
Oprócz tego przewidziano też kary dla firmy za:
- obie w wysokości 2.000 zł, traktowane jako NN,
Uwaga!
Od 3 września kara za brak przeglądu technicznego może zostać nałożona nie tylko podczas kontroli drogowej, ale także w trakcie kontroli w firmie – jest to naruszenie proste do wykrycia, ponieważ wystarczy, że kontrolerzy zweryfikują dane z dowodu rejestracyjnego i porównają je z zapisami na tachografie.
Oznacza to, że karę będzie można ponieść nawet za okresy przeszłe.
Adam Janus
ekspert z zakresu transportu drogowego
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: