Filtruj treść
Filtruj

Tarcza 7.0 – świadczenie postojowe, zwolnienie z ZUS

Dodano: 29 stycznia 2021
Tarcza 7.0 – świadczenie postojowe, zwolnienie z ZUS

Od 1 lutego 2021 r. przedsiębiorcy z określonych branż mogą skorzystać z ponownego świadczenia postojowego oraz zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. Wnioski można złożyć tylko elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Oto praktyczne instrukcje, jak złożyć wnioski o ponowne świadczenie postojowe oraz zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

1. Ponowne świadczenie postojowe

Ponowne świadczenie postojowe przysługuje osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie przepisów Prawa przedsiębiorców, których rodzaj przeważającej działalności, na dzień 30 listopada 2020 r., oznaczony jest kodem PKD wymienionym w tzw. Tarczy antykryzysowej 7.0.

Ponowne świadczenie postojowe (w zależności od kodu PKD przeważającej działalności na 30 listopada 2020 r.) przysługuje jednokrotnie albo maksymalnie dwa razy. Ponowne świadczenie postojowe można otrzymać w takiej samej wysokości co wcześniej wypłacone świadczenie postojowe (2.080 zł albo 1.300 zł).

Wniosek o ponowne świadczenie postojowe (RSP-DD7) można złożyć od 1 lutego 2021 r. Najpóźniej powinien trafić do ZUS w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.

Kto może otrzymać ponowne świadczenie postojowe

Można otrzymać ponowne świadczenie postojowe maksymalnie dwukrotnie, jeśli na dzień 30 listopada 2020 r. rodzaj przeważającej działalności płatnik miał oznaczony, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, kodem m.in.:

49.39.Z

pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany

Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać ze świadczenia

Płatnik otrzyma ponowne świadczenie postojowe, jeśli:

  • ma przestój w prowadzeniu działalności gospodarczej w następstwie COVID-19,
  • rodzaj przeważającej działalności na dzień 30 listopada 2020 r. oznaczony jest kodem PKD wymienionym w punkcie „Kogo dotyczy?”,
  • przychód z tej działalności (w rozumieniu przepisów podatkowych), który płatnik uzyskał w jednym z dwóch miesięcy przed miesiącem, w którym składa wniosek, był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego,
  • nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że podlega ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • otrzymał choć jedno świadczenie postojowe na podstawie wniosku RSP-D albo RSP-DB.

Ponowne świadczenie postojowe stanowi pomoc publiczną. Dlatego płatnik musi przekazać informacje na temat sytuacji ekonomicznej i otrzymanej już pomocy publicznej związanej z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19.

Płatnik nie otrzyma ponownego świadczenia postojowego, jeśli na 31 grudnia 2019 r. był w trudnej sytuacji i na dzień złożenia wniosku o wypłatę świadczenia nadal tak jest, tj.:

  • spełnia kryteria kwalifikujące do objęcia lub jest objęty postępowaniem upadłościowym,
  • otrzymał pomoc na ratowanie, której nie spłacił lub pomoc na restrukturyzację i nadal podlega restrukturyzacji.

Jeśli płatnik nie jest mikroprzedsiębiorcą albo małym przedsiębiorcą, to jest w trudnej sytuacji, gdy na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku o ponowne świadczenie postojowe zalega z opłacaniem należności z tytułu składek za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie dotyczy to płatnika, gdy na 31 grudnia 2019 r. lub na dzień złożenia wniosku o ponowne świadczenie postojowe ma zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek i nie podlega ona rozwiązaniu.

Płatnik będzie musiał oprócz informacji dotyczących sytuacji ekonomicznej, podać:

  • wielkość podmiotu (mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca, średni przedsiębiorca, inny przedsiębiorca),
  • powiązanie z innymi przedsiębiorcami,
  • datę utworzenia podmiotu,
  • formę prawną podmiotu,
  • czy otrzymałeś pomoc na ratowanie, której nie spłaciłeś, lub pomoc na restrukturyzację, której nadal podlegasz,
  • czy otrzymałeś już pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19.

Informacja o wypłaconej kwocie świadczenia i wysokości udzielonej pomocy publicznej będzie na koncie na PUE ZUS lub ZUS wyśle ją pocztą. Płatnik:

  • Otrzyma środki finansowe w takiej samej wysokości co wcześniej wypłacone świadczenie postojowe (2.080 zł albo 1,300 zł),
  • może otrzymać ponowne świadczenie postojowe raz albo maksymalnie dwa razy,
  • otrzyma ponowne świadczenie postojowe na rachunek bankowy, który poda we wniosku.

Jak złożyć wniosek

  • Można złożyć wniosek (RSP-DD7) od 1 lutego 2021 r. tylko elektronicznie: Znajdziesz ją w załączniku do tego artykułu.
  • przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • Najpóźniej wniosek RSP-DD7 powinien trafić do ZUS w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.
  • Jeśli ZUS nie będzie miał wątpliwości dotyczące wniosku, skontaktuje się z Tobą e-mailem lub telefonicznie.
  • Jeśli pozytywnie rozpatrzy wniosek, płatnik otrzyma ponowne świadczenie postojowe na konto wskazane we wniosku. Wyśle także – na konto na PUE ZUS lub pocztą – informację o wartości udzielonej pomocy publicznej.
  • Jeśli ZUS odmówi prawa do ponownego świadczenia postojowego, wyda decyzję. Płatnik znajdzie ją na swoim koncie PUE ZUS lub ZUS prześle ją pocztą.

Czy można się odwołać od decyzji

  • Jeśli płatnik nie zgadza się z decyzją, w której ZUS odmawia prawa do ponownego świadczenia postojowego, można odwołać się do sądu (według zasad Kodeksu postępowania cywilnego), za pośrednictwem ZUS.
  • Odwołanie należy złożyć na piśmie, w ciągu miesiąca od dnia, w którym płatnik otrzyma decyzję.

2. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r.

Aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, płatnik musi spełnić następujące warunki:

  • rodzaj przeważającej działalności na 30 września 2020 r., według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, ma oznaczony kodem wymienionym w Tarczy antykryzysowej 7.0,
  • przychód z tej działalności w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego,
  • był zgłoszony w ZUS jako płatnik składek przed 1 listopada 2020 r.,
  • przekaże do 28 lutego 2021 r. deklaracje rozliczeniowe i imienne raporty miesięczne za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r.(chyba że jest zwolniony z tego obowiązku),
  • złoży wniosek (RDZ-B7) do 31 marca 2021 r.

Możesz wystąpić o zwolnienie obowiązku opłacania składek za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r., jeśli na 30 listopada 2020 r. rodzaj Twojej przeważającej działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, oznaczony był kodem m.in.:

49.32.Z

działalność taksówek osobowych

49.39.Z

pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany

52.23.Z

działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy

56.10.B

ruchome placówki gastronomiczne

Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek ZUS

Aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, trzeba spełnić następujące warunki:

  • rodzaj przeważającej działalności na 30 listopada 2020 r., według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, oznaczony był kodem PKD wymienionym w punkcie „Kogo dotyczy?”,
  • przychód z tej działalności (w rozumieniu przepisów podatkowych) uzyskany w jednym z dwóch miesięcy przed tym, w którym płatnik złożył wniosek, był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego,
  • płatnik był zgłoszony jako płatnik składek przed 1 listopada 2020 r.,
  • płatnik przekaże do 28 lutego 2021 r. deklaracje rozliczeniowe i imienne raporty miesięczne za styczeń 2021 r. albo grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r.,
  • złoży wniosek RDZ-B7 najpóźniej do 31 marca 2021 r.

ZUS oceni, czy płatnik składek spełnia warunek dotyczący oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na 30 listopada 2020 r. Jeśli płatnik zmienił kod PKD przeważającej działalności w CEIDG/KRS po 30 listopada 2020 r. (z datą obowiązywania wstecz) na taki, który uprawnia do uzyskania pomocy, ZUS nie będzie mógł uznać, że płatnik spełnił warunek prowadzenia działalności z określonym kodem PKD na 30 listopada 2020 r. Może uznać tylko zmiany zgłoszone do 30 listopada 2020 r.

Zwolnienie z opłacania należności z tytułu składek za styczeń 2021 r. oraz za grudzień 2020 i styczeń 2021 r. stanowi pomoc publiczną. Pomoc tę można otrzymać, jeśli na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku płatnik nie był w trudnej sytuacji. Wynika to z regulacji UE. Dlatego we wniosku trzeba podać informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej – czy na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku:

  • w przypadku spółki akcyjnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-akcyjnej – wysokość niepokrytych strat przewyższała 50% wysokości zarejestrowanego kapitału,
  • w przypadku spółki jawnej, spółki komandytowej, spółki partnerskiej oraz spółki cywilnej – wysokość niepokrytych strat przewyższała 50% wysokości jej kapitału według ksiąg spółki,
  • płatnik spełniał kryteria do objęcia postępowaniem upadłościowym lub jest objęty postępowaniem upadłościowym,
  • otrzymał pomoc na ratowanie, której nie spłacił lub otrzymał pomoc na restrukturyzację i nadal podlegz restrukturyzacji,
  • jeśli płatnik nie jest mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą – w ciągu ostatnich 2 lat stosunek długów do kapitału własnego był większy niż 7,5, a stosunek zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację do odsetek był niższy niż 1.

Przedsiębiorstwo jest w trudnej sytuacji, gdy płatnik spełnia choć jedną z wymienionych przesłanek.

Jeśli płatnik nie jest mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą, znajduje się w trudnej sytuacji, jeżeli na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku o zwolnienie z opłacania składek zalegał z opłacaniem należności z tytułu składek za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie dotyczy to płatnika, gdy na 31 grudnia 2019 r. lub na dzień złożenia wniosku o zwolnienie ma zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek i nie podlega ona rozwiązaniu.

Oprócz informacji dotyczących sytuacji ekonomicznej płatnik będzie musiał podać także:

  • wielkość podmiotu (mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca, średni przedsiębiorca, inny przedsiębiorca),
  • powiązanie z innymi przedsiębiorcami,
  • datę utworzenia podmiotu,
  • formę prawną podmiotu,
  • czy otrzymałeś pomoc na ratowanie, której nie spłaciłeś, lub pomoc na restrukturyzację, której nadal podlegasz,
  • czy otrzymałeś już pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19.

ZUS zwolni płatnika składek z opłacania składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. Jeżeli płatnik opłacił składki, ale spełnia warunki aby zwolnić go z ich płacenia, to gdy otrzyma informację o zwolnieniu z opłacania składek, może wystąpić z wnioskiem o ich zwrot. ZUS zwróci nadpłatę, jeśli płatnik nie ma zaległości na koncie.

Jak złożyć wniosek

Wniosek (RDZ-B7) można złożyć od 1 lutego 2021 r. tylko elektronicznie:

  • przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS – instrukcję znajdziesz w załączniku do tego artykułu.
  • Najpóźniej można złożyć wniosek do 31 marca 2021 r.

Jeśli ZUS będzie miał wątpliwości dotyczące wniosku, skontaktuje się e-mailem lub telefonicznie. Informacje na temat wniosku płatnik znajdzie na PUE ZUS. Informację o rozstrzygnięciu wniosku ZUS prześle na PUE ZUS lub płatnik dostanie ją pocztą. Aby odebrać odpowiedź z ZUS na PUE ZUS, trzeba zalogować się do swojego konta, wejdź w [Dokumenty i wiadomości] i w [Skrzynce odbiorczej] przejść do [Dokumentów wymagających poświadczenia odbioru].

Odwołanie od decyzji ZUS

Jeśli płatnik nie zgadza się z decyzją, w której ZUS odmawia zwolnienia z opłacania składek, może złożyć wniosek do Prezesa ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wystarczy, że płatnik złoży pismo w tej sprawie do ZUS. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli Prezes ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik będzie mógł złożyć skargę do sądu na tę decyzję. Będzie miał na to 30 dni od doręczenia decyzji. Jeżeli rozstrzygnięcie sądu będzie negatywne, płatnik będzie musiał opłacić zaległe składki z odsetkami.

Pomoc można otrzymać w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7.00–18.00 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00.

Źródło:

www.zus.pl.

Podstawa prawna: 

Rozporządzenie Rady Ministrów z 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz.U z 2021 r. poz. 152)

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x