Od 1 lutego 2021 r. przedsiębiorcy z określonych branż mogą skorzystać z ponownego świadczenia postojowego oraz zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. Wnioski można złożyć tylko elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Oto praktyczne instrukcje, jak złożyć wnioski o ponowne świadczenie postojowe oraz zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.
Ponowne świadczenie postojowe przysługuje osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie przepisów Prawa przedsiębiorców, których rodzaj przeważającej działalności, na dzień 30 listopada 2020 r., oznaczony jest kodem PKD wymienionym w tzw. Tarczy antykryzysowej 7.0.
Przeczytaj także:
Tarcza antykryzysowa 6.0 – terminy składania wniosków do ZUS
Tarcza dla przewozów pasażerskich
Tarcza PFR 2.0 rusza od stycznia 2021. Kto skorzysta?
Ponowne świadczenie postojowe (w zależności od kodu PKD przeważającej działalności na 30 listopada 2020 r.) przysługuje jednokrotnie albo maksymalnie dwa razy. Ponowne świadczenie postojowe można otrzymać w takiej samej wysokości co wcześniej wypłacone świadczenie postojowe (2.080 zł albo 1.300 zł).
Wniosek o ponowne świadczenie postojowe (RSP-DD7) można złożyć od 1 lutego 2021 r. Najpóźniej powinien trafić do ZUS w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.
Można otrzymać ponowne świadczenie postojowe maksymalnie dwukrotnie, jeśli na dzień 30 listopada 2020 r. rodzaj przeważającej działalności płatnik miał oznaczony, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, kodem m.in.:
49.39.Z |
pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany |
Płatnik otrzyma ponowne świadczenie postojowe, jeśli:
Ponowne świadczenie postojowe stanowi pomoc publiczną. Dlatego płatnik musi przekazać informacje na temat sytuacji ekonomicznej i otrzymanej już pomocy publicznej związanej z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19.
Płatnik nie otrzyma ponownego świadczenia postojowego, jeśli na 31 grudnia 2019 r. był w trudnej sytuacji i na dzień złożenia wniosku o wypłatę świadczenia nadal tak jest, tj.:
Jeśli płatnik nie jest mikroprzedsiębiorcą albo małym przedsiębiorcą, to jest w trudnej sytuacji, gdy na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku o ponowne świadczenie postojowe zalega z opłacaniem należności z tytułu składek za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie dotyczy to płatnika, gdy na 31 grudnia 2019 r. lub na dzień złożenia wniosku o ponowne świadczenie postojowe ma zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek i nie podlega ona rozwiązaniu.
Płatnik będzie musiał oprócz informacji dotyczących sytuacji ekonomicznej, podać:
Informacja o wypłaconej kwocie świadczenia i wysokości udzielonej pomocy publicznej będzie na koncie na PUE ZUS lub ZUS wyśle ją pocztą. Płatnik:
Aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, płatnik musi spełnić następujące warunki:
Możesz wystąpić o zwolnienie obowiązku opłacania składek za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r., jeśli na 30 listopada 2020 r. rodzaj Twojej przeważającej działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, oznaczony był kodem m.in.:
49.32.Z |
działalność taksówek osobowych |
49.39.Z |
pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany |
52.23.Z |
działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy |
56.10.B |
ruchome placówki gastronomiczne |
Aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, trzeba spełnić następujące warunki:
ZUS oceni, czy płatnik składek spełnia warunek dotyczący oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na 30 listopada 2020 r. Jeśli płatnik zmienił kod PKD przeważającej działalności w CEIDG/KRS po 30 listopada 2020 r. (z datą obowiązywania wstecz) na taki, który uprawnia do uzyskania pomocy, ZUS nie będzie mógł uznać, że płatnik spełnił warunek prowadzenia działalności z określonym kodem PKD na 30 listopada 2020 r. Może uznać tylko zmiany zgłoszone do 30 listopada 2020 r.
Zwolnienie z opłacania należności z tytułu składek za styczeń 2021 r. oraz za grudzień 2020 i styczeń 2021 r. stanowi pomoc publiczną. Pomoc tę można otrzymać, jeśli na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku płatnik nie był w trudnej sytuacji. Wynika to z regulacji UE. Dlatego we wniosku trzeba podać informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej – czy na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku:
Przedsiębiorstwo jest w trudnej sytuacji, gdy płatnik spełnia choć jedną z wymienionych przesłanek.
Jeśli płatnik nie jest mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą, znajduje się w trudnej sytuacji, jeżeli na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku o zwolnienie z opłacania składek zalegał z opłacaniem należności z tytułu składek za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie dotyczy to płatnika, gdy na 31 grudnia 2019 r. lub na dzień złożenia wniosku o zwolnienie ma zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek i nie podlega ona rozwiązaniu.
Oprócz informacji dotyczących sytuacji ekonomicznej płatnik będzie musiał podać także:
ZUS zwolni płatnika składek z opłacania składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. Jeżeli płatnik opłacił składki, ale spełnia warunki aby zwolnić go z ich płacenia, to gdy otrzyma informację o zwolnieniu z opłacania składek, może wystąpić z wnioskiem o ich zwrot. ZUS zwróci nadpłatę, jeśli płatnik nie ma zaległości na koncie.
Wniosek (RDZ-B7) można złożyć od 1 lutego 2021 r. tylko elektronicznie:
Jeśli ZUS będzie miał wątpliwości dotyczące wniosku, skontaktuje się e-mailem lub telefonicznie. Informacje na temat wniosku płatnik znajdzie na PUE ZUS. Informację o rozstrzygnięciu wniosku ZUS prześle na PUE ZUS lub płatnik dostanie ją pocztą. Aby odebrać odpowiedź z ZUS na PUE ZUS, trzeba zalogować się do swojego konta, wejdź w [Dokumenty i wiadomości] i w [Skrzynce odbiorczej] przejść do [Dokumentów wymagających poświadczenia odbioru].
Jeśli płatnik nie zgadza się z decyzją, w której ZUS odmawia zwolnienia z opłacania składek, może złożyć wniosek do Prezesa ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wystarczy, że płatnik złoży pismo w tej sprawie do ZUS. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli Prezes ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik będzie mógł złożyć skargę do sądu na tę decyzję. Będzie miał na to 30 dni od doręczenia decyzji. Jeżeli rozstrzygnięcie sądu będzie negatywne, płatnik będzie musiał opłacić zaległe składki z odsetkami.
Pomoc można otrzymać w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7.00–18.00 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00.
Źródło:
www.zus.pl.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz.U z 2021 r. poz. 152)
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: