Obowiązkowa „jazda na suwak” obowiązuje w Polsce od 6 grudnia 2019 r. Wprowadzenie tej zasady miało pomóc w upłynnieniu ruchu podczas zatorów drogowych. Okazuje się, że część kierowców próbuje ją stosować także wtedy, kiedy na drodze nie ma żadnych utrudnień. Zasady stosowania jazdy na suwak można streścić w dwóch zasadach: tylko w korku i bezpośrednio przed przeszkodą! Jak to rozumieć?
Wyjaśniając zasady jazdy na suwak można pokazać przykłady, gdzie one nie obowiązują: przy dużych prędkościach (lub nawet „normalnych” prędkościach drogowych), na rozbiegówkach (np. wyjeżdżając ze stacji tankowania), daleko od przeszkody.
Z artykułu dowiesz się:
Suwaka nie stosujemy:
Jazda na suwak dotyczy więc dwóch sytuacji, gdy: powstał zator i samochody poruszają się z minimalnymi prędkościami, a rzeczone pierwszeństwo włączania się realizowane jest bezpośrednio przed przeszkodą. Nie stosuje się więc suwaka wcześniej. Każdy samochód musi jechać swoim pasem, aż do jego końca. Podsumowując: tylko w korku i przed przeszkodą.
Polecamy także:
Przykładem nieprawidłowego stosowania jazdy na suwak była sytuacja na drodze w okolicach Czekanowa w województwie wielkopolskim. Poruszający się z dużą prędkością lewym pasem kierowca busa liczył na to, że na końcu tego pasa zostanie wpuszczony na prawy pas zgodnie z zasadą jazdy na suwak. Tak się jednak nie stało – samochód z prawego pasa jechał z prędkością około 90 km/h i jego kierowca nie myślał zwalniać. Skończyło się na tym, że kierowca busa nie wyhamował przed końcem lewego pasa, uderzył w bariery i poważnie uszkodził samochód. Przybyła na miejsce policja dodatkowo ukarała go mandatem w wysokości 250 zł i 6 punktami karnymi.
Zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko w przypadku znacznego zmniejszenia prędkości.
Jeżeli natomiast samochody poruszają się z prędkością 90 km/h, nie można mówić o takim przypadku.
Co to znaczy: „znaczne zmniejszenie prędkości”?
Znaczne zmniejszenie prędkości zazwyczaj oznacza to spowolnienie związane z „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp. Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h).
Jazda na suwak nie ma zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.
Miejsce wjazdu na pas zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.
Zasady jazdy na suwak:
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: