W artykule „Dalsze zaostrzenia kar w ruchu drogowym” przedstawialiśmy propozycje zmian do Prawa o ruchu drogowym. Wśród nich było m.in. zaostrzenie kar za wielokrotne naruszenie przepisów. Obecnie jednak nie ma technicznych możliwości wdrożenia tych przepisów w życie. Dlaczego?
W artykule wyjaśnialiśmy, że przewidziany mechanizm recydywy jest nielogiczny i skomplikowany.
Czytaj więcej:
Jak się okazuje Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało przepisy, nie uwzględniło tego, że policja nie ma obecnie technicznych możliwości wdrożenia przepisów o recydywie w życie. Krajowy System Informacji Policji nie obejmuje bowiem danych, dzięki którym możliwe będzie stwierdzenie, czy sprawca działał w warunkach recydywy.
Baza wykroczeń zawiera tylko informacje o kodzie naruszenia z taryfikatora, ale już nie o jego kwalifikacji. Dodatkowe utrudnienie to oznaczanie w taryfikatorze tym samym kodem czynu, który może być zakwalifikowany jako dwa różne wykroczenia.
Parkowanie na chodniku lub przystanku
Parkowanie w sposób utrudniający pieszym poruszanie się chodnikiem lub dostęp do przystanku może być zakwalifikowane zarówno jako wykroczenie z art. 90 § 1 Kodeksu wykroczeń - którego popełnienie będzie skutkowało podwyższeniem mandatu za niektóre inne wykroczenia, jak i jako wykroczenie z art. 97 Kodeksu wykroczeń, które takiego obostrzenia nie powoduje.
W praktyce stosowanie przepisów o recydywie zawartych w nowelizacji będzie wymagało od policjanta nie tylko wiedzy na czym polegało naruszenie przepisów w przeszłości, ale również jaka była kwalifikacja prawna czynu.
Policja wstępnie szacuje, że wymagane zmiany w KSIP będą kosztować 0,5 mln zł, a czas potrzebny na ich wprowadzenie to co najmniej pół roku. Co istotne, rozpoczęcie prac może nastąpić dopiero po uchwaleniu nowelizacji oraz po uzyskaniu środków na ich wdrożenie.
W konsekwencji przepisy o recydywie, które w teorii mają wejść w życie od 1 grudnia 2021 r. będą martwe przez kilka pierwszych miesięcy obowiązywania, albo zaczną obowiązywać później.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: