W Sejmie trwają pracę nad zmianą zasady pierwszeństwa na przejściu dla pieszych oraz zakazem tzw. „jazdy na zderzaku”. Nowelizacja ma poparcie zdecydowanej większości parlamentarnej. Wprowadza ona też stałe ograniczenie prędkości do 50 km/h w miastach niezależnie od pory dnia. Na kampanię edukacyjną, która ma wyjaśnić nowe przepisy przeznaczone zostanie 30 mln zł z funduszy unijnych.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Przeczytaj także:
Kierowca będzie miał zatem obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Równolegle pojawią się też obostrzenia dla pieszych, którzy podczas wchodzenia na przejście i na samym przejściu nie będą mogli korzystać z telefonu, czy innych podobnych urządzeń. Ma to skłonić pieszych do uważnego obserwowania ruchu i skoncentrowania się na drodze.
Kolejna zmiana polega ujednoliceniu dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. Ma ona wynosić 50 km/h niezależnie od pory dnia, czy nocy.
Autorzy nowelizacji uznali, że jazda na zderzaku jest polską specjalnością i powoduje duże zagrożenie na drogach. Dlatego do ustawy prawo o ruchu drogowym trafi przepis zobowiązujący kierowców do zachowania konkretnej odległości od poprzedzającego pojazdu na drogach ekspresowych i autostradach. Odległość ta ma wynosić co najmniej połowę aktualnej prędkości.
Jeżeli kierowca będzie jechał z prędkością 110 km/h to od pojazdu jadącego przed nim tym samym pasem ruchu musi go dzielić co najmniej 55 metrów. Oczywiście zasada ta nie będzie miała zastosowania podczas wyprzedzania.
Ostatnia zmiana która pośrednio dotyczy także kierowców będzie polegać na przeniesieniu ruchu „urządzeń transportu osobistego” czyli np. hulajnóg elektrycznych z chodników na drogi. Ma to jednak dotyczyć wyłącznie dróg, na których dopuszczalna prędkość wynosi nie więcej niż 50 km/h.
Nowelizacja ma wejść w życie po upływie 14 dni od publikacji. Na razie jeszcze trwają prace w Sejmie.
Etap legislacyjny: ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym – po pierwszym czytaniu w sejmie.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: