Filtruj treść
Filtruj

Prędkość 50 km/h, pierwszeństwo dla pieszych i „jazda na zderzaku”

Autor: Tomasz Zajdler

Dodano: 14 stycznia 2021
Prędkość 50 km/h, pierwszeństwo dla pieszych i „jazda na zderzaku”

W Sejmie trwają pracę nad zmianą zasady pierwszeństwa na przejściu dla pieszych oraz zakazem tzw. „jazdy na zderzaku”. Nowelizacja ma poparcie zdecydowanej większości parlamentarnej. Wprowadza ona też stałe ograniczenie prędkości do 50 km/h w miastach niezależnie od pory dnia. Na kampanię edukacyjną, która ma wyjaśnić nowe przepisy przeznaczone zostanie 30 mln zł z funduszy unijnych.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

Pieszy "na zebrze" - bez telefonu

Kierowca będzie miał zatem obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Równolegle pojawią się też obostrzenia dla pieszych, którzy podczas wchodzenia na przejście i na samym przejściu nie będą mogli korzystać z telefonu, czy innych podobnych urządzeń. Ma to skłonić pieszych do uważnego obserwowania ruchu i skoncentrowania się na drodze.

Prędkość 50 km/h w terenie zabudowanym

Kolejna zmiana polega ujednoliceniu dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. Ma ona wynosić 50 km/h niezależnie od pory dnia, czy nocy.

Zakaz „jazdy na zderzaku”

Autorzy nowelizacji uznali, że jazda na zderzaku jest polską specjalnością i powoduje duże zagrożenie na drogach. Dlatego do ustawy prawo o ruchu drogowym trafi przepis zobowiązujący kierowców do zachowania konkretnej odległości od poprzedzającego pojazdu na drogach ekspresowych i autostradach. Odległość ta ma wynosić co najmniej połowę aktualnej prędkości.

Przykład

Jeżeli kierowca będzie jechał z prędkością 110 km/h to od pojazdu jadącego przed nim tym samym pasem ruchu musi go dzielić co najmniej 55 metrów. Oczywiście zasada ta nie będzie miała zastosowania podczas wyprzedzania.

Hulajnogi trafią na drogi

Ostatnia zmiana która pośrednio dotyczy także kierowców będzie polegać na przeniesieniu ruchu „urządzeń transportu osobistego” czyli np. hulajnóg elektrycznych z chodników na drogi. Ma to jednak dotyczyć wyłącznie dróg, na których dopuszczalna prędkość wynosi nie więcej niż 50 km/h.

Ważne:

Nowelizacja ma wejść w życie po upływie 14 dni od publikacji. Na razie jeszcze trwają prace w Sejmie.

Etap legislacyjny: ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym – po pierwszym czytaniu w sejmie.

Autor: Tomasz Zajdler

prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x